Veckans album vecka 17

Testament - The formation of damnation

Som jag har väntat på det här albumet...
Lite bakgrundsfakta: När jag lyssnade på nåt av deras tidigare album första gången tyckte jag att det var helt okej. Inget märkvärdigt typ. Sen några månader senare upptäckte jag att de skulle spela på Malmöfestivalen (2007) och eftersom jag hade planerat att åka dit så tänkte jag att jag ska se dem, när jag ändå är där liksom. När jag sen stod där och väntade på att de skulle börja spela så hade jag inga direkta förväntningar, tyckte mer att det skulle bli kul att se en show av dem. Första tanken efter de första låtarna: "J..vlar! Är de såhär bra?!". De körde verkligen över mig där. Ända sen dess har jag tänkt att jag måste få se dem igen. De kommer att spela på årets Sweden Rock Festival, men jag vet inte om jag kan åka dit...

Ja, albumet då? Svinbra! Det räcker för den här gången.

TestamentTFODLåtlista:

01 - For the glory of
02 - More than meets the eye
03 - The evil has landed
04 - Formation of damnation
05 - Dangers of the faithless
06 - The persecuted won't forget
07 - Henchman ride
08 - Killing season
09 - Afterlife
10 - F.E.A.R.
11 - Leave me forever







 Datorfritt

Oj, vad länge sen det är jag skrev här sist. 12 dagar. Anledningen till det är att jag knappt suttit vid min dator under de 12 dagarna. Skulle tippa att jag suttit här 4-5 timmar. Det är sjukt lite för att vara jag. Men det har varit skönt också, även fast jag inte har gjort så mycket annat. Den senaste tiden har det nästan blivit som ett beroende att slå på datorn så fort man kommit hem. Jag ska fortsätta att sitta här mindre, det är inte hälsosamt att sitta så många timmar i veckan som jag har gjort.

◊◊◊

Har jobbat den här helgen... och för en gång skull var det en ganska bra helg. Lagom mycket att göra med andra ord. Så borde det vara oftare. Nu är jag ledig imorgon, sen jobbar jag tisdag - torsdag, och så är jag ledig tre dagar. Det ska bli skönt.

◊◊◊

Var på en konsert i tisdags (Parkway Drive, Bury Your Dead, Suicide Silence & To Kill spelade). Jag stod längs fram vid staketet... och j..vlar vilket tryck det blev när Suicide Silence intog scenen. Shit, det var helt galet. Massa stagedives och jag fick ett par sparkar i huvudet när folk tog upp sig på scenen, haha. Det var rätt mycket stagedives och så under Bury Your Deads och Parkway Drives spelningar också, men trycket var ändå inte lika enormt.
Dagen efter hade jag ett antal blåmärken på min kropp. Värst var det på magen (stakethöjd), så fruktansvärt ömt var det, behövde knappt röra där så gjorde det ont. Det är hårt att gå på konsert. :D

 Du kan inte lura döden två gånger

FinalDestination2 Final Destination 2

Filminfo: Clear betraktas som tokig av vissa, men hon har inte tagit fel. Döden rör sig mot Route 23 och är på väg söderut, Kimberly Corman är på väg att tillbringa en avkopplande helg med några vänner då hon blir vittne till hur en chaufför tappar kontrollen över sin långtradare lastad med timmer, som blir en dödlig fälla för bilarna bakom. Kimberly själv är ett av offren, men ett ögonblick senare upptäcker hon att hon fortfarande sitter i sin bil. Var det inbillning, eller har Döden kommit för att hämta henne...?

Kommentar: Precis samma upplägg som i den första filmen. Och ja, jag tycker att den här ungefär lika bra som den första, det var dock fler "otroliga" dödsfall i den här. Men återigen, bra underhållning.

3Pusselbitar





 Danko Jones-prylar

I fredags när jag kom hem såg jag att jag hade fått nåt från Close-Up. "Vad trevligt, nya numret", tänkte jag. "Näe, vänta nu. Det är ju ett litet paket. Det kan inte vara en tidning." Sen när jag öppnade det så fanns det massa Danko Jones grejer i. Då kom jag på att de hade en tävling för ett par nummer sen där man kan vinna just de grejerna. Jag blev alltså en av fem vinnare i den tävlingen. Coolt!

Följande saker fick jag:

1 affisch för det nya albumet (Never too loud)
1 t-shirt
2 glasunderlägg
1 fodral med ett par öronproppar i
1 promoexemplar av nya albumet, signerad av Danko Jones
1 exemplar av singeln Never too loud, signerad av Danko Jones
1 hel hög med Never too loud-klistermärken.

DankoVinst

 Tisdagstema vecka 16

Tema: Himmel

I takt med att det blir ljusare och ljusare ute så tycker jag att vi kan kasta en blick upp mot himlen och fota lite. Veckans tema är alltså himmel.

TisdagstemaV.16
Den här veckans foto får bli en gammal favorit. Tagen vintern 2006.
Ett bevis (om det nu behövs) på hur vacker himlen kan vara under en soluppgång.


 Sjukt gott

Vindruvor2

 Du kan inte lura döden

FinalDestination Final Destination

Filminfo: Alex Browning ska åka med sin klass till Frankrike. Innan de lyfter ser han framför sig hur planet exploderar i ett eldhav och samtliga passagerare dör. Han försöker övertyga de andra passagerarna om vad som kommer att hända och under tumultet kastas Alex och fem andra personer av flygplanet. De ser sen planet explodera. Efter det kommer Alex till insikt att det var ödesbestämt att han och de andra skulle död. Alex och hans vänner måste ändra ett till synes orubbligt öde.

Kommentar: Gammal film, men jag hade inte sett den. Hade dock sett trean så jag visste ungefär vad jag hade framför mig. Jag tycker att den här var bättre, trean innehöll bara en massa orealistiska sätt att dö på. Inte för att den här var helt realistisk, men jag tyckte ändå att det var mer thriller över den. Bra underhållning.

3Pusselbitar



 Untraceable

Jag såg den här trailern till den kommande filmen Untraceable precis. Eftersom jag är väldigt förtjust i såna här thrillers så tyckte jag att den verkar bra. Den ska ses!




 Dagens: Citat av mr Carey

DagensDaCa

 "It's never... it's never too loud!"

I tisdags kväll var jag på Tyrol (Gröna Lund). Varför? Jo, för att kanadensarna Danko Jones bjöd på rockmusik. När jag läste nyheten om att de skulle komma till Sverige och Stockholm tänkte jag, "Ja! De ska jag se.". På senare tid har jag nämligen börjat gilla deras musik mer och mer. Jag har också läst att de ska vara bra live, så jag hade stora förväntningar inför kvällen.

De hade med sig två förband. Det första var ett band från Malmö, som heter Omar. De var helt okej, man fick väl ingen Wow-känsla, men de fungerade bra som uppvärmare. Det andra bandet var också ett kanadensiskt band, Die Mannequin heter de. Ska jag vara ärlig så spelar inte de en sorts musik helt i min smak, men jag var inte uttråkad under deras spelning. Mest för att tjejen i bandet var helt galen. Hon sprang runt i lokalen som en tok, stod bland annat mitt i publiken och spelade (bild finns nedan). Det var rätt kul att se.

Efter två förband och två timmar var det så äntligen dags för huvudattraktionen, Danko Jones! Levde de upp till mina förväntningar? Ja, med råge! De var rent ut sagt j..vligt bra, med frontmannen Danko Jones (ja, samma som bandnamnet) i spetsen. Innan den här spelningen var Adam Dutkiewicz i Killswitch Engage den skönaste musikern jag hade sett live, jag tycker fortfarande att han är skön på scen, men Danko Jones är nog snäppet vassare. Han är verkligen en showman, lever sig in i musiken och ger hundra procent. Mellansnacken var det inte hellt nåt fel på. Haha. Jag var verkligen nöjd efter deras spelning. Det var definitivt topp fem av alla band jag sett.
Fick också tag i Dankos setlist, inte han som gav mig den, men ändå. Kul grej att spara.

Omar



Die Mannequin



Danko Jones







 Dagens I-landsproblem, del 2

Här kommer andra delen i min inläggsserie om dagens i-landsproblem.

#1 - Blöta handtag
Ibland måste man ju besöka en offentlig toalett. Efter att man uträttat sina behov och sen ska gå ut, tar i dörrhandtaget och öppnar dörren, känner man att handen blir blöt. Med största sannolikhet är det ju bara vatten, men man kan inte låta bli att tänka, "Uuh... vad var det?".

#2 - Tomt batteri
När man sluter jobba för dagen och ska åka hem tänker man, "Nu ska det bli skönt med lite musik". Man tar upp mp3-spelaren, tar på sig hörlurarna och sätter igång musik... tänker, "Aah...". Fem sekunder senare lägger spelaren av. Batteriet är tomt. Då tänker man bara, "Näääeee..."

#3 - Väckning
Man ligger och sover. Plötsligt vaknar man till lite... vänder på sig, och precis när man slappnar av, så sätter klockradion igång och det är dags att kliva upp. Jag vet inte hur många gånger det har hänt mig, men jag blir lika irriterad varje gång.

#4 - Tvungen att gå tillbaka
Det här händer väl bara dem som bor i hus med två våningar.
Man är på övervåningen och tänker, "Snart måste jag gå ner och göra det där..." "...och så ska jag ta med mig det där." Så går man på toaletten innan man går ner. När man sen kommer ner för trappan kommer man på, "Visst ja! Jag skulle ju ta med mig det där ner. Ååh...", och så får man gå upp igen hämta skiten!

#5 - Nysattacker
Att nysa bland folk. Det kan ju vara fruktansvärt! Till exempel om jag står i hissen på jobbet med några andra personer, eller en patient... plötsligt känner jag hur det börjar klia lite lätt i näsan. "Neeej...", tänker jag då. För jag vet att om jag nyser en gång, så kan det sen bli fem gånger efter varandra.


Missade du första delen? Ingen fara, klicka bara här.

 Tillökning

Igår fick jag hem två nya DVDs som jag köpte på Discshop. Ett köp som var ett riktigt impulsköp. Eftersom jag är "Guldkund" på Discshop så kan man ta del av olika erbjudanden. Jag satt och tittade på vad det fanns för aktuella erbjudanden. Då hittade jag Pan's Labyrinth för 99 kronor och Perfect Stranger för 79 kronor. Lite av ett fynd (jag sparade 200 kronor sammanlagt) så jag slog till direkt.

Jag har inte sett nån av filmerna (konstigt nog) ännu. Nån som har sett dem?


TillökningIDVDSamlingen



 Dagens: Ministry - Roadhouse blues

Alltså... introt i den här låten är det fetaste jag hört på länge. Först pratet som varar 3-4 sekunder... sen kör de igång i 220. Jisses. Adrenalinet bara sprutar när man hör det! Grymt bra låt.

Jag skulle vilja se publiken om de kör låten live. Shit...




Nu läste jag att det var en cover på The Doors låt. Det hade jag ingen aning om.


 Söndag kväll

Nej, jag har inte lagt ner bloggen, kära läsare. Jag har bara varit inaktiv den senaste veckan. Nu kände jag att jag måste skriva nåt, jag kan ju inte tappa min oerhört stora läsarskara! Ehm...

Det är alltså söndag kväll nu. Den sista av mina tre lediga dagar börjar närma sig sitt slut. Imorgon ska jobba igen. Jag är verkligen motiverad för det!

◊◊◊

Här följer en redogörelse över ledighetens aktiviteter:

I fredags satt jag först hemma och degade till tretiden, då jag åkte in till stan. Första planerade stoppet var A'N'T Bodyart i Gamla stan. Anledningen till det var att jag tänkte boka en tid för tatuering. Såhär gick det:

- Hej, jag tänkte boka en tid med Fredde...
- Fredde jobbar inte här längre.
- *Förvånat* Inte?
- Nej, han jobbar på ett annat ställe nu.
- Hur länge har han gjort det?
- Sen 1:a april.
- Ahaa...


Snacka om att jag blev förvånad när jag fick veta att han slutat där. Men jag fick adressen till den andra studion, så jag bestämde mig för att åka dit.
När jag sen till slut hittar gatan som studion ska finnas på och kommer till huset som det står nummer sju på, ser jag inga som helst tecken på nån tatueringsstudio. "Vad är det här nu då?", tänker jag, och går runt huset för att se om det finns nåt på andra sidan. Men det gör det inte. Till slut tittar jag in genom ett fönster och därinne ser jag diverse tatueringsprylar (stolar, färgburkar m.m.). Men det såg ju inte ens öppnat ut. Det var bara att gå därifrån då. Jag får gå dit nån annan dag och hoppas att de öppnat studion då...

På kvällen var det dags för lite tung musik på Tantogården. Spazmosity, Demonical och Necrophobic stod för musiken. Ni känner antagligen inte till nåt av banden, men man måste ju nämna de ändå.
Alla banden var bra i mitt tycke, så jag var nöjd med kvällen när jag åkte hemåt.

På lördagen ordnade Dustin hemelektronikmässa i Globens annex. Jag och min yngsta bror åkte dit för att titta lite. Han var mest intresserad av deras game zone. Jag såg bland annat hur sjukt bra bildkvalitet man får med Blu-ray. Helt sanslöst.

Senare samma dag hade Djurgården fotboll hemmapremiär för säsongen, så jag och båda mina bröder begav oss till Stockholms Stadion med hopp om tre poäng. Malmö FF stod för motståndet. Det blev inte tre poäng, utan ett. Matchen slutade nämligen 1-1. Det var väl ingen höjdarmatch heller...

Idag (söndag) har jag inte gjort nånting "vettigt". Suttit framför datorn i princip hela dagen. Översättit lite och sorterat en massa musik.

◊◊◊

Fick hem deklarationen i veckan. Det visade sig att jag kommer att få tillbaka 903 kronor. Aldrig fel med oväntade inkomster. Lär ju dröja innan jag får dem, men ändå. Får ni några pengar tillbaka?

◊◊◊

Nu är klockan redan över tolv! Jag som tänkte läsa lite om Wallander innan jag somnar, hmm... kanske kan göra det ändå, jag ska ju inte stiga upp jättetidigt (8.30) imorgon. Ja, ett kapitel får det bli i alla fall.

Adjö!

 Veckans album vecka 14

Tiger Army - Music from the regions beyond

När jag läste att Tiger Army var klara för punkfestivalen West Coast Riot så gick jag in på bandets MySpace-sida för höra efter vad de lirar för musik. Första låten som jag lyssnade på var Pain... och jag var fast direkt! Helt otroligt vad bra den lät i mina öron. Fortsatte genast att lyssna på resten av låtarna som finns uppe på sidan, och det blev inte direkt sämre. De flesta låtarna var från det här albumet, Music from the regions beyond. Idag lyssnade jag på hela albumet och ja... det är mycket bra helt enkelt. Musiken de spelar kallas för psychobilly. En blandning av punk och rockabilly, typ. Så, om man gillar punk, eller rock för den delen, så borde man gilla det här. Lyssna!


TAMusicFromTheRegionsBeyondLåtlista:

01 - Prelude: Signal return
02 - Hotprowl
03 - Afterworld
04 - Forever fades away
05 - Ghosts of memory
06 - LunaTone
07 - Pain
08 - As the cold rain falls
09 - Hechizo de amor
10 - Spring forward
11 - Where the moss grows slowly







RSS 2.0