Gud finns nog inte

Läste lite om Humanisternas kampanj Gud finns nog inte på Facebook. Man kunde göra ett test för att se hur religiös man är. Innan en del frågor kunde man läsa lite fakta. Vissa saker var helt sjuka. Två exempel:

I mars 2009 antog FNs råd för mänskliga rättigheter en resolution som fördömer kritik av religionen. Den antogs på initiativ av en grupp muslimska länder. I resolutionen står bland annat: "Förtal av religioner är en allvarllig förolämpning som kan leda till minskad religionsfrihet och religiöst våld."

Officielt har individens rättigheter en stark ställning i Sverige. I praktiken är det ganska vanligt att man i Sverige låter religiösa eller kulturella traditioner styra över enskilda människor. Till exempel accepterar man att flickor förbjuds att delta i viss skolundervisning, och tillåter föräldrar att låta omskära sina söner av religiösa skäl, utan att pojkarna själva får vara med och bestämma.

Seriöst?! Religion kan verkligen vara väldigt skrämmande.





Postat av: Candy

Men shit, religion är ju... ja, jag vet inte vad jag ska säga. Det finns nog ingen religion jag respekterar särskilt mycket förutom möjligen buddhism, men den känns inte så religiös. Kanske för att jag förknippar religion med stora orättvisor och förtryck och krig och GUD vet vad?



Jag kan verkligen inte se något gott som religion skulle göra mig i alla fall. Och jag förstår inte varför religion ska få styra över vissa saker här, för i grund och botten är väl Sverige rätt så icke religiösa. Om man går tillbaka i historien alltså. =P


| http://eyecandy.devote.se |
| 2009-06-24 - 01:55:28 |

Postat av: Candy

Jag blev förresten inte särskilt religiös, så de tyckte att jag skulle bli medlem hos dem. Jag kallar mig iofs humanist. =P


| http://eyecandy.devote.se |
| 2009-06-24 - 02:00:03 |

Kommentera här

Kära fjortisar!

Bespara mig era "Hej! Hur mår du idag? Kolla gärna min blogg på..."-kommentarer!

Allt annat är välkommet. :)


Ditt namn/alias:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress (visas ej):

Din hemsida/blogg:

Din kommentar:

RSS 2.0
Jigsaw -