Dricker mjölk som en kalv

Igår gjorde mamma sin goda köttfärssoppa till middag. Det var länge sen sist, men det var lika gott som vanligt. Jag kommer ihåg när jag var mindre att jag alltid åt mig proppmätt när hon gjorde den, minst två stora tallrikar.

Ni svenskar tänker väl, "Köttfärssoppa...?". Det verkar inte existera i svenska kök, för jag har i alla fall aldrig stött på det nån annanstans än hemma... men det är gott.


◊◊◊

Min yngsta bror (13 år) måste vara en av de största mjölkdrickarna i Sverige. Seriöst, han dricker tre glas mjölk till varje måltid, minst! Han häller säkert i sig en liter om dagen. Alltid när man ska hälla upp mjölk åt sig själv så är mjölkburken tom. Hehe, jag och min andra bror brukar alltid skratta åt honom och retas (mest jag) lite, när vi sitter och äter. Igår t.ex. sa jag, "Han borde ha en egen mjölktunna här bakom sig...". Mamma bara skrattade. :)

◊◊◊

Det är löjligt mycket folk i tunnelbanan på vardagsmorgnar vid åttatiden. Och 90 procent är sjuklikt stressade, som i resten av Stockholm. Vissa låter ju inte ens folk stiga av tåget innan de rusar in! Stockholmarna måste födas med en stressgen, eller nåt.

◊◊◊

Ikväll är det hockey. Sillstryparna från Göteborg kommer på besök... ja, Frölunda heter de visst. Det blir nog en tuff match, som vanligt. Men jag hoppas att Djurgårdens IF lyckas sno åt sig de tre poängen som står på spel.
Måndag känns för övrigt inte som en hockeydag, det är ju inte så länge sen man började spela vissa matcher på måndagar. Den dagen som känns mest hockey är nog torsdag. Torsdagshockey har säkert funnits sen man började spela hockey i Sverige.

◊◊◊

Jaha, första gången man bloggar när man är på jobbet. Det kändes ju... annorlunda. Speciellt när man var tvungen att skriva om halva inlägget!


Postat av: Samira - Tråkbloggen

Oh jo...jag har ätit köttfärssoppa många gånger. Och det är jättegott. Ska be Olle laga när du e här nästa gång.


| http://samira.nu |
| 2008-01-14 - 16:42:24 |

Postat av: Olle

Men herre Gud! Så svenskt det bara kan bli. :D t.ex: http://www.godmiddag.se/visarecept.asp?ReceptID=1545


| http://tazty.webblogg.se/ |
| 2008-01-15 - 14:44:56 |

Kommentera här

Kära fjortisar!

Bespara mig era "Hej! Hur mår du idag? Kolla gärna min blogg på..."-kommentarer!

Allt annat är välkommet. :)


Ditt namn/alias:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress (visas ej):

Din hemsida/blogg:

Din kommentar:

RSS 2.0
Jigsaw -