The Black Crusade

Två dagar efter Motörhead på Hovet var det dags för mera livemusik, den här gången åkte jag till Arenan (Fryshuset) då turnén The Black Crusade nått Stockholm. Fem band spelade, i den här ordningen:

Shadows Fall
Arch Enemy
DragonForce
Trivium
Machine Head.

Efter sista spelningen kunde jag konstatera att den här ordningen hade varit bättre:

DragonForce
Shadows Fall
Arch Enemy
Trivium
Machine Head

Ni kommer att förstå varför om ni fortsätter att läsa!

Shadows Fall. De var alltså först ut på scen och de fick bara spela 4-5 låtar. Helt okej uppvärmning. De är inte direkt mitt favoritband, men jag har lyssnat på de lite. Det jag kommer ihåg bäst från deras spelning var sångarens enorma dreads (bilder finns längre ner)!

Arch Enemy. Det här bandet däremot, är ett av mina favoritband. De var nog också de jag såg fram emot mest att se live. Äntligen skulle jag få se och höra Angela Gossow (sångerskan) live! De rivstartade direkt med en av de bästa låtarna från senaste albumet, och jäklar vilket tryck det blev i publiken. Jag höll på att ramla flera gånger.
Jag tror att de fick spela ungefär en halvtimme... och det var också en av anledningarna till att jag hellre hade sett de som tredje band, det hade inneburit längre speltid. Men jag hoppas att de gör en egen turne snart istället.

DragonForce. Den här akten var jag minst intresserad av och missade också säkert halva spelningen på grund av att jag stod och köade för en dricka. Power metal, som de spelar, är inte min favoritstil inom metal, och de var väl inte så jättebra heller. Förstår egentligen inte riktigt hur de hamnade i den här turnén...

Trivium. De här hade jag inga direkt förväntningar på innan, men jag tyckte dock att det skulle bli intressant att få se dem live. Och vilken show de gjorde! Mycket bättre än vad jag hade trott. Det lät riktigt bra och de hade mycket bra publikkontakt. De vill jag definitivt se igen!

Machine Head. Så till det sista (och största) bandet. Tyvärr hade en av originalgitarristerna hoppat av turnén då hans pappa hade gått bort. Men ersättarna (från kvällens andra band) gjorde ett bra jobb. Machine Head var också bäst under kvällen, och det hade jag också förväntat mig. Riktigt bra ös i vissa låtar!

Var riktigt nöjd efteråt när jag åkte hemåt. Självklart tog jag bilder...

Shadows Fall




Arch Enemy




DragonForce



Trivium





Machine Head









Kommentera här

Kära fjortisar!

Bespara mig era "Hej! Hur mår du idag? Kolla gärna min blogg på..."-kommentarer!

Allt annat är välkommet. :)


Ditt namn/alias:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress (visas ej):

Din hemsida/blogg:

Din kommentar:

RSS 2.0
Jigsaw -