Metaltown 2008


Jag var som sagt på Metaltown i Göteborg förra veckan. Min första riktiga festival (inte "riktiga", om man ska vara petig, eftersom den är i centrala Göteborg). Jag var så sur förra året när jag inte kom iväg så den här gången var jag bara tvungen att åka, med eller utan resesällskap (det blev utan). Det var några band i line-up:en som jag verkligen vill se.

Metaltown började på fredagen, men jag åkte redan dit på torsdagen, mest för att slippa åka iväg så tidigt som jag hade behövt göra om jag hade åkt på fredagen. På torsdagen var det en 1-dags festival (West Coast Riot) på samma ställe, så jag cyklade dit för att kolla var det låg, hur långt det var dit och så vidare. När jag kommer dit upptäcker jag att man har väldigt bra utsikt över i princip hela festivalområdet från bron (Göta älvsbron) som är precis bredvid. Speciellt de två stora scenerna som var byggda närmast vattnet. Så jag stod där och tittade lite på ett band som spelade då. Om man var snål och bodde i Göteborg skulle man ju ha kunnat stå där hela dagarna och se alla spelningar gratis, inte för att det var samma upplevelse som att stå där nere, men ändå.

Första festivaldagen kunde ha börjat bättre. När jag satt och väntade på att de första banden skulle börja spela fick vi besökare ett meddelande via nån högtalare:

Job for a Cowboy ställer in sin spelning på grund av sjukdom, ersätts av lokalt band.
Opeth ställer in sin spelning på grund av sjukdom, ersätts av Satyricon.

Jag blev rent ut sagt förbannad, för jag ville se båda banden och Opeth var det band som gjorde att jag verkligen köpte festivalbiljetten. Och så ställer de in! F..n! Men jag blev ändå lite lugnare av att Satyricon ersatte dem, för det var ett annat band jag gärna ville se. Och de överraskade mig också positivt sen när de väl spelade.

Det var nog mest folk på piren under lördagen. Anledningen till det var nog mest In Flames. Jag vet inte hur många In Flames-tröjor jag såg den dagen, men många var det.
Det var nog inte många av de tröjbärarna som blev besvikna på deras framträdande. De bjöd på en sjuj..vla show. Och då tänker jag mest på all pyroteknik et cetera. Eld, explosioner, fyrverkerier... ja, jisses. De snålade inte direkt med det. Och trycket i publiken sen... det var det värsta jag har varit med om, helt sanslöst. Det blev ju inte ens roligt att stå där till slut, det kändes som att det bara blev värre och värre, inte tvärtom som man trodde när det började. Det var faktiskt skönt när de gick av scenen. Inte för att de var dåliga, utan just för det enorma trycket.

Men, jag är nöjd. Mycket bra musik fick man höra. Får se om det blir ett besök nästa år också.


Postat av: Allie

Va bra det var ett bra band då som ersatte, man blir ju riktigt förbannad när man vill se någon speciell som sen ställer in och ännu mer om man rest en lång bit.


| http://whirlygirl.blogg.se/ |
| 2008-07-06 - 13:40:36 |

Postat av: Josefin

Det verkar som du hade det lika bra som jag tillslut? ;P


| http://joschie.blogg.se/ |
| 2008-07-07 - 02:26:31 |

Kommentera här

Kära fjortisar!

Bespara mig era "Hej! Hur mår du idag? Kolla gärna min blogg på..."-kommentarer!

Allt annat är välkommet. :)


Ditt namn/alias:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress (visas ej):

Din hemsida/blogg:

Din kommentar:

RSS 2.0
Jigsaw -