Inte långt kvar...




Det är inte så långt kvar nu. Tills Elitserien i hockey börjar. Och nu börjar man känna hur abstinensen börjar stiga ordentligt, nästan lite mer för varje dag som går. Den 24:e september börjar det för Djurgården. Med match mot HV 71 nere i Jerusa... Jönköping. Det är tuffast möjliga start. Men förhoppningsvis lyckas DIF knipa åt sig nån poäng i alla fall.

Två dagar senare (26/9) är det hemmapremiär, mot MoDo. På förra säsongens första hemmamatch var det en grym stämning på Hovet. Jag tror och hoppas på minst lika bra stämning i år, helst ännu bättre. Jag har i alla fall köpt mitt säsongskort nu. Det känns en aning bättre inför den här säsongen. Ska bli intressant att se hur det går nu när Hårde Hardy (Nilsson) är tillbaka i båset. Om man ser till träningsmatcherna så verkar det i alla fall som att spelarna har en bättre attityd, de har tydligen spelat hårdare och aggressivare. Och det låter bra. Hoppas att det fortsätter så, så kanske man får uppleva ett slutspel igen.


 Dagens: Bejeweled 2 Deluxe




Förut skrev jag om spelet Peggle, som var/är väldigt beroendeframkallande.
Nu har jag hittat ett annat lika beroendeframkallande spel. Bejeweled 2 Deluxe.
Det är för övrigt samma företag som gjort båda spelen.


 En påse skit

Gangster

Filminfo: Thomas Ståhl styr sitt maffiaimperium med järnhand och hans inflytande överskrider alla gränser. I historiens centrum står gangstern Antonio Moro som kämpar för att lämna maffian och överklasskillen Alexander Klintberg som samtidigt dras in i den kriminella världen. Tanya Pilfors och Kent Lundstedt leder Stockholmspolisens kamp mot den organiserade brottsligheten.

Kommentar: Nej. Nej. Nej. Det hade inte gått lång tid av filmen innan jag tänkte, "Seriöst. Vad är det här för skit?". Den här filmen är det sämsta jag sett på länge. Det fanns inte mycket som var okej, eller fanns det ens nåt? Jo, Kjell Bergqvist kanske. Och i viss mån Persbrandt. Se inte den här. Fruktansvärt kass!










 Mer cykelolyckor!

Läste i Metro häromdagen om ett cykelprogram som Folkpartiet har föreslagit.
Ett förslag som lät helt galet i mina öron. Det här vill Folkpartiet tillåta:

- Högersväng vid rött ljus för cyklister.
- Trafikljus bildar ”grön våg”.
- Cykling mot enkelriktat.
- Snabbt bötfälla bilar som parkerar i cykelbanorna.
- Cykel på tunnelbana och kollektiva färdmedel.
- Möjliggöra omkörningar i cykelfält.

Högersväng vid rött ljus? Cykling mot enkelriktat? Hur tänker de?
Angående cykling mot enkelriktat säger nån Fp-kvinna:
"...det måste vara väl skyltat för att undvika olyckor..."

Det spelar ingen roll hur väl skyltat är, det kommer inte att fungera.
Och cykel i tunnelbanan är ju bara... idiotiskt.

Hela artikeln kan man läsa här.




 Dagens: Cyanide & Happiness 090815




Hahaha...

 Byggarbetsplats


På vardagarna när jag är hemma på dagtid, eller har sovmorgon, så känns det som att jag bor på en byggarbetsplats, typ. För precis nedanför mina fönster håller de på och fixar nån slags parkliknande... grej. Och innan de började med det så var det nåt annat. Så det har hållt på i flera månader nu. Varje morgon vaknar man av en grävmaskin, cirkelsåg eller nåt annat som bara är allmänt högljutt. Mitt tålamod börjar ta slut... KAN DE BLI KLARA NÅN J..VLA GÅNG?!




 iPhone och förkylning



Har helt glömt bort att skriva om mitt senaste inköp. En iPhone 3GS. Jag var inne i en Teliabutik för tre veckor sen och beställde en, eftersom att de sålts som smör i solsken. Då sa de att det kunde ta fyra veckor innan jag får den... så jag blev lite förvånad i fredags när jag hade ett meddelande i min mobilsvarare om iPhonen, de hade redan fått in den. Efter mindre än tre veckor. En trevlig överraskning.

När jag kommit hem och packat upp den och pillat lite med den, tyckte jag genast om den. Mycket. Den är ju helt genialisk! Det känns också som att jag kommer att bli smått beroende av App store, där som man kan ladda ner olika nödvändiga och helt onödiga program. Finns både gratisprogram och program som man får betala för.

◊◊◊

I måndags och igår var jag hemma från jobbet. På grund av förkylning. Kommer ens inte ihåg när jag var hemma från jobbet senast, det hör inte direkt till vanligheterna. Jag är inte helt frisk ännu, men det är mycket bättre, så imorn ska jag jobba igen.



 Veckans album vecka 35

Asta Kask - En för alla ingen för någon

Veckans platta ligger det gamla svenska punkbandet Asta Kask bakom. Jag tyckte att det var riktigt j..vla bra! Det är några låtar som sätter sig huvvet direkt. Lite synd att jag inte åkte till Pretzeltown i Södertälje, för de spelade där. Får hoppas på en ny chans nån gång i framtiden.


En av de bästa låtarna, "Vill inte va med".


Låtlista:

01 - Än finns det hopp
02 - Till vilket pris som helst
03 - Vill inte va med
04 - Ett liv på kredit
05 - Din frihet är din grav
06 - €uropéer
07 - Precis som far
08 - Man vet vad man har
09 - Patriarkatet
10 - Apan
11 - Jag mot allt
12 - Med facit i hand








 Fotosession 4: Old town


















Jag tycker att alla de här blev rätt bra. Den högst upp är riktigt cool.
Vilken gillar du bäst?




 Inga mästerverk

Beck - I stormens öga [Trailer]

Filminfo: Gunvald Larsson träffar en kvinna som han inte sett på tio år och dras snabbt in i hennes dolda förflutna. En grupp miljöaktivister som utger sig för att vara fridfulla planerar en terroristattack.

Kommentar: Helt okej film. Det märktes att de hade haft större budget än tidigare när de gjorde den här.










Falling Down

Filminfo: En kontorist får nog, lämnar sin bil mitt i morgonköerna och beger sig till fots genom Los Angeles. Hans färd blir en psykologisk rysare när han kommer allt närmare undergången.

Kommentar: Läste en kommentar om den här på Filmtipset som var klockren: Bärsärkagång i all ära, men den här filmen var inte så bra som jag hade hoppats på. Det är en cool idé som tyvärr inte tas till vara på ordentligt. Trots detta är det ändå en bra och sevärd film, särskilt på grund av en lysande Michael Douglas.









Killshot [Trailer]

Filminfo: Det gifta paret Carmen och Wayne Colson blir vittnen till ett brott och blir placerade i ett vittnesskyddsprogram. När de tror att de är helt säkra får de reda på att de har blivit måltavlor för en erfaren lejd mördare och psykopatisk nybörjarmördare. De inser också att vittnesskyddsprogrammet inte alls håller dem säkra.

Kommentar: Näe, det här var verkligen ingen höjdare. Tyckte mest att den var allmänt seg. Joseph Gordon-Levitt är dock bra som den psykopatiske nybörjarmördaren.








Duplex

Filminfo: Ett par hittar sin drömlägenhet, med bara en liten hake, den gamla damen som bor i våningen ovanför. Med avsedd tydlighet visar hon snart sina nya grannar vad det kostar att bo i sin drömvåning.

Kommentar: Det här var väl en typisk Ben Stiller-film. En rätt okej komedi med andra ord.











I Love You, Man [Trailer]

Filminfo: Peter Klaven är en man utan vänner som går på en serie av "mandates" för att hitta en bestman till sitt bröllop. När han väl hittat en bestman-vän sätter denna nya vän hans relation med fästmön på prov.

Kommentar: Ganska rolig faktiskt. Jason Segel är bäst, men Paul Rudd är inte dålig han heller.











Powder Blue [Trailer]

Filminfo: En begravningsentreprenör, en före detta brottsling, en självmordsbenägen före detta präst och en strippa förs samman på grund av olika omständigheter.

Kommentar: Jag gillar dystra filmer, och det här var en sån. Men den tillhör inte de bästa jag sett i "genren".













 Veckans album vecka 34

Immortal - At the heart of winter

Immortal är ett av de bästa black metal-banden från Norge, och det här albumet är mycket bra! Vill väldigt gärna se bandet live nån gång. De spelade på Sweden Rock Festival tidigare i sommar (första Sverige-spelningen), men jag kunde inte åka ner...

Ser fram emot deras kommande album, All shall fall.


Låtlista:

01 - Withstand the fall of time
02 - Solarfall
03 - Tragedies blows at horizon
04 - Where dark and light don't differ
05 - At the heart of winter
06 - Years of silent sorrow














 Dagens bandtröja 23/8

Caliban



Den här gillade jag direkt när jag såg den, så jag var tvungen att köpa den. Har sett bandet två gånger, första gången var de bra, andra gången lite mindre bra. Är man ett fan av typ Killswitch Engage borde man gilla Caliban också.

Hemsida
MySpace
Encyclopaedia metallum


 Helgen är här

Och så har det blivit fredag igen. Den här veckan är så bra att jag har två dagars ledighet framför mig. Mycket skönt. Tänker nog faktiskt inte göra nånting alls. Jag funderade på att åka till Södertälje där de har gratisfestivalen Pretzeltown. Men jag kom fram till att jag hoppar över det. För det första är det inte direkt några band som känns jätteintressant och för det andra orkar jag helt enkelt inte. Imorgon tänkte jag titta på film. Mycket film. Har så mycket som jag inte har sett nu så det är dags att ta tag i det.

◊◊◊

I tisdags var jag med på en innebandyträning för första gången. Det är en kille på jobbet som spelar i ett division 6-lag, så jag frågade om jag fick vara med och provträna. Så det var träning både på tisdagen och onsdagen. Det märktes att jag aldrig har spelat innebandy mer än på skoj. Men helt värdelös var jag väl inte... det kanske till och med blir så bra att jag lyckas ta en plats i laget. Får hoppas på det. Vore kul.
Jag har för övrigt inte varit med på en träning sen jag slutade spela hockey, vilket är över åtta år sen nu. Jisses.







 Veckans album vecka 33

Candlemass - Epicus doomicus metallicus

Ett klassiskt album från doommästarna Candlemass. Mycket bra album dessutom. Det ska bli intressant och kul att för första gången se de live om drygt en månad.


Låtlista:

01 - Solitude
02 - Demons gate
03 - Crystal ball
04 - Black stone wielder
05 - Under the oak
06 - A sorcerer's pledge















 Pissig arbetsdag

Det har varit en jobbig helg på jobbet. Det är så mycket sjukdomar, ledighet et cetera så vi var en man kort både idag och igår. Igår var det mycket att göra, idag var det ännu mer. Det fanns jobb att göra nästan konstant, så om man inte hade tagit en liten rast själv så hade man gått nästan hela dagen. Jag tycker verkligen inte om såna dagar. Humöret är inte direkt på topp då. Det var fruktansvärt skönt att komma hem och verkligen få slappna av ordentligt.

◊◊◊

Imorgon ska jag på förhandsvisning av Beck - I stormens öga. Ska bli intressant att se om kvalitén på filmen är bättre nu när de bara gjort två filmer samtidigt. Tidigare (med Haber som Beck) har de ju gjort åtta åt gången.

Jag slutar 17.00 imorgon, men filmen börjar inte förrän 21.00. Undrar vad jag ska göra de timmarna, först funderade jag på om jag ska gå och se nån annan film på bio innan, men nu när jag kollade så är det inte så mycket som går den tiden. Ska nog ta en promenad i Gamla stan istället, med kameran. Det kan bli bra.

◊◊◊

Snart dags för herrarnas final på 100 meter i friidrotts-VM.
Känns som att Usain Bolt kommer att förnedra de andra finalisterna.



 Dagens: Olga Kurylenko







 Photoshop

Klockan är snart 01.00 och jag ska gå upp vid nio imorgon (idag). Så jag borde gå och lägga mig.
Men jag vill inte! Jag vill fortsätta leka med Photoshop... finns så mycket roligt man kan lära sig.
Möjligheterna är i princip oändliga. Jag skulle kunna sitta en hel dag och bara lära mig nya saker.
Men... jag måste väl stänga av datorn nu och göra mig redo för sängen. Så jag orkar stiga upp vid nio.

Blä.



 Fotosession 3: Park


Lite mera foton var det här!





















 Den bistra sanningen

The Ugly Truth [Trailer]

Filminfo: Abby Richters är en tv-värd på ett morgonprogram vars sökande efter Mr Perfekt har lett henne till hopplöst singel. Hon kommer dock vakna upp rejält när hennes chef parar ihop henne med Mike Chadway...

Kommentar: Första delen var ganska bra. Andra delen var ganska dålig. Okej film.













 Förbannad

Jag har skrivit det förut, men jag skriver det igen:
Ibland hatar jag drömmar!

Särskilt då när man vaknar till och är förbannad på nån person
för nåt h..n sagt eller gjort i drömmen. Så irriterande! Som tur är
så brukar det gå över ganska snabbt... men ändå...

Det här hände tidigare imorse.



 Blodsugare

Jag tror att jag såg en vampyr på tåget hem igår kväll.
Ni skulle ha sett hennes hörntänder. Shit. Det var lite obehagligt faktiskt.

Bäst att börja använda typ polotröjor så man inte frestar nån...



 Transportör eller patient?

Ibland på jobbet när man hämtar en patient så händer det att patienten kan gå själv. "Okej", tänker man, "Då går jag i lite lugnare takt". Men sen upptäcker man att patienten går jättesnabbt, så man själv nästan får springa. För man vill inte gå efter patienten, då känns det lite som att man själv är patienten. Inte bra.

Sen finns det raka motsatsen, om man till exempel hämtar nån gammal tant/gubbe som har med sig sin man/fru... som har lite svårt att gå. Då kan det ta tio minuter att gå en sträcka på ungefär 50 meter. Det kan kännas lite frustrerande.


 Inaktiv vecka

Oj vad inaktiv jag varit den här veckan, ett endaste inlägg har jag orkat med. Men det blev det ändring på nu, när producerade sex inlägg på nån timme!

Under veckan som snart är till ända har jag inte gjort så mycket. Jobbade första halvan och sen har jag varit ledig sen i fredags. Skönt med tredagars helg. Var "hemma" i Stenhamra fredag-lördag och bara slappade. Jo, i fredags var jag ju på bio med bröderna. Men utöver det gjorde jag/vi typ ingenting alls. Lugnt och skönt. Aldrig fel med gratis mat heller. :D

Veckan som kommer är en sån där härlig sexdagars arbetsvecka, jobbar alltså helgen också.

◊◊◊

Djurgården (hockey) gjorde klart med en ny back i torsdags. Kyle Klubertanz heter han.
Om inte annat så kommer Djurgården åtminstone ha spelaren med det bästa namnet den
kommande säsongen! Alltid nåt...

◊◊◊

Imorgon släpper SF biljetter till en förhandsvisning av nya Beck-filmen, till Bioklubbmedlemmar.
Jag ska hämta mina biljetter innan jobbet. Förhoppningsvis är de inte slut.




 Fotosession 2

Här lite foton från idag och i förrgår.

















Vilken eller vilka är bäst? Jag vill att alla svarar på det!




 Kläder

Mellan den 15:e juli och 3:e augusti hade Junkyard en galen rea på hela sortimentet (60 procent de sista dagarna). Och jag passade så klart på att handla lite kläder. Jag gjorde två beställningar, en när rean låg på 40 procent och en när den låg på 50 procent. Totalt sparade jag 1188 kronor. Det är ganska mycket.

Här är vad jag köpte:

1. T-shirt från Metal Mulisha.
2. T-shirt från Fleshgear.
3. T-shirt från Adio.
4. Jacka från Criminal Damage.
5. Jacka från Circa.
6. Skor från DC.




Criminal Damage-jackan var sjukt skön när jag provade den, förmodligen den skönaste jackan jag ägt. Circa-jackan var sjukt tunn. Definitivt den tunnaste jackan jag ägt. Den är lika tunn som en skjorta ungefär.


 Pelham 123

The Taking Of Pelham 1 2 3 [Trailer]

Filminfo: Män med vapen kapar ett tunnelbanetåg i New York och håller alla passagerar som gisslan mot en lösensumma. En helt vanlig dag för jobbfördelaren Walter Garber vänds upp och ned och han ställs nu ansikte mot ansikte mot hjärnan bakom kapningen.

Kommentar: Jag gillade den här. Den blir aldrig tråkig. Denzel Washington är bra, men John Travolta är nog filmens höjdpunkt. Han gör en mycket bra skådespelarinsats. Helt klart värd 95 kronor!











 Veckans album vecka 32

Death - The sound of perseverance

Death är ett av de mest inflytelserika banden inom death metal. Sångaren och gitarristen Chuck Schuldiner har till och med kallats för death metalens fader. Bandets debutalbum, Scream bloody gore, anses vara ett av de första death metal-albumen. Kort sagt, gillar man death metal ska man definitivt veta vad det här är för band! Legenden Schuldiner dog av cancer 2001. Vila i frid.

The sound of perseverance är Deaths sista album, och i mitt tycke ett av de bättre. Speciellt den första låten är riktigt j..vla bra!


Låtlista:

01 - Scavenger of human sorrow
02 - Bite the pain
03 - Spirit crusher
04 - Story to tell
05 - Flesh and the power it holds
06 - Voice of the soul
07 - To forgive is to suffer
08 - A moment of clarity
09 - Painkiller (Judas Priest cover)











 Dagens bandtröja 9/8

Exodus



Här är en tröja med ett klassiskt albumomslag tryck på framsidan, nämligen Exodus Bonded by blood. Mycket bra album.
Stör mig lite på att texten på ryggen är så tryckt så snett, men det syns inte lika tydligt när man har på sig t-shirten, som tur är.

Hemsida
MySpace
Encyclopaedia Metallum


 Dagens: Klipp ur "Two And A Half Men"

Jag har sett det här några gånger nu, men jag tycker fortfarande att det är askul!
Kanske för att jag är trött, jag vet inte. Hehe.






RSS 2.0