Äntligen slutspel!

Ni som inte är sport-/hockeyintresserade kan sluta läsa här. Det här inlägget handlar inte om nåt annat.

Igår blev det helt klart vilka lag från Elitserien som får spela i Kvalserien. Mora och Brynäs blev det. Att Mora blev det andra laget (Brynäs var klara sen tidigare) fick mig att jubla. Jag tycker verkligen inte bra om det laget, om man uttrycker sig milt. Jag hoppas verkligen att Leksand och de andra lagen från Allsvenskan ser till att skicka ner dem till just Allsvenskan, för jag vet inte om jag orkar med en säsong till med Mora på besök i Stockholm!

◊◊◊

Nu till det som rubriken syftar på, nämligen Elitseriens slutspel. Som man som Djurgårdare har väntat, det är tre år sen sist och det känns underbart att äntligen vara med när matcherna gäller som mest. De fyra kvartsfinalerna lottades direkt i SVTs Sportspegeln, som jag typiskt nog missade, och såhär blev det:

HV 71 - Skellefteå AIK
Linköpings HC - Djurgårdens IF
MoDo Hockey - Timrå IK
Färjestads BK - Frölunda Indians

Den första var väl rätt väntad. Skellefteå är det svagaste laget på papperet, så vilken seriesegrare som helst hade nog valt dem. Läste att HV 71s tränare Kent Johansson påstår att de lottade fram deras val. Det tror jag inte det minsta på. Även om Skellefteå kan bli tunga att slå på deras hemmaplan så ska HV 71 slå ut dem.

Det blir alltså Linköping som ska försöka göra Djurgårdens första slutspel sen 2005 kort. Om de nu gör det så kommer det sannerligen inte bli lätt. En semifinal för Djurgården känns verkligen inte hopplöst nu, som det hade gjort om HV 71 stått för motståndet i kvartsfinal. Linköping har ändå inte så mycket slutspelsrutin. Jag är ganska positiv och sjukt laddad inför de här matcherna. Det ska bli så förbannat kul med slutspel igen och jag hoppas verkligen att Linköping får avsluta säsongen inom kort, men då behövs det nog en seger för DIF i första matchen på tisdag.

Den tredje kvartsfinalen tycker jag är svår att tippa. Det är Norrlandsderby och det kan nästan gå hur som helst. Men jag tippar ändå MoDo som segrare i striden. Timrå har ju haft en hel del skadeproblem och de har väl inte fullt lag än?

Den fjärde och sista kvartsfinalen är också svår att tippa. Det står mellan "2000-talets giganter". Inget av lagen har väl direkt imponerat under säsongen, speciellt inte Fröluna som faktiskt bara kammade ihop tre poäng mer än Djurgår'n. Men det finns ju mängder med slutspelsrutin i de här två lagen och det är väl nu som gubbarna i Färjestad vaknar till liv? Jag tippar att Frölunda går vidare.

VälkommenLkpg



Postat av: TaZty

HV tar hem guldet i finalen mott.... DIF!


| http://tazty.webblogg.se/ |
| 2008-03-11 - 10:52:14 |

Postat av: TaZty

Svar: Sorry!!! Det gick för snabbt, jag satt med hörluarna och sjöng med när jag postade. :P


| http://tazty.webblogg.se/ |
| 2008-03-11 - 13:07:58 |

Kommentera här

Kära fjortisar!

Bespara mig era "Hej! Hur mår du idag? Kolla gärna min blogg på..."-kommentarer!

Allt annat är välkommet. :)


Ditt namn/alias:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress (visas ej):

Din hemsida/blogg:

Din kommentar:

RSS 2.0
Jigsaw -