Lista #7

Sneakers: Onitsuka Tiger.
Jeans: Jack & Jones.
T-shirt: Jack & Jones.
Underkläder: Hmm... JC?
Väska: Väska? Ja, jag har en svart väska av märket Soc.
Plånbok: Visitkortsetui.
Solglasögon: Har några par, Prestige och Haga Eyewear, tror jag.
Klocka: Casio.
TV: Samsung, 20"
Stereo: Panasonic.
Mobiltelefon: Hallå? Jag är finne, Nokia så klart!
Mp3: iPod Mini.
Dator: En Acer... bärbar.
Kamera: Canon Ixus 400.
Tandkräm: Colgate är det nog.
Tvål: Nån som luktar persika, typ.
Hårprodukt: Som att jag behöver sånt, haha. : )
Huvudvärkstablett: Ipren vanligtvis... men sist köpte jag Panodil, det var billigare.
Doft: Ralph Lauren... den har jag haft lääänge.
Hudkräm: Huh?
Schampo: Dubbel Dusch, eller nåt sånt shit. : D
Balsam: Nej.
Medicin: Äter jag om jag behöver.
Mineralvatten: Dricker jag väldigt sällan.
Öl: Cider.
Bröd: Finskt rågbröd..
Läsk: Schweppes Caribez
Choklad: Marabou
Säng: Var skulle jag annars sova?
Bil: Inte ännu.
Flygbolag: Flyger inte särskilt ofta.
Taxibolag: Åker inte taxi särskilt ofta..
Cykel: Vill jag gärna ha!
Bank: FöreningsSparbanken... jag vägrar skriva det nya namnet!
Betal/kreditkort: Visa.

 Khoma

Igår var jag på Debaser i Stockholm och såg Khoma spela. Jag hade inte så stora förväntningar med tanke på att de inte är så jätteerfarna (tror jag i alla fall). Efter spelningen var jag riktigt nöjd över att ha spenderat 100 spänn på en biljett, de var riktigt bra! : )
Förbandet Closers sångare sa innan de spelade sin sista låt:
"- Var beredda på att bli fullkomligt överkörda av Sveriges bästa liveband, Khoma."
Jag kanske inte blev helt överkörd men det var inte långt ifrån kan jag säga. : D
Bandet hoppade och for (mest sångaren) runt på scenen som om de suttit still i en vecka, eller nåt. Sångaren sprang till och med ut i publiken vid ett tillfälle. : D
De levde sig verkligen in i musiken.
Så... för det första rekommenderar jag er att på nåt sätt fixa deras album The second wave och för det andra, se dem live!

Lugnet före stormen



Förbandet Closer



Khoma








 God jul... snart

På söndag är det julafton... helt sjukt. Känns inte alls så, det känns som att det är typ... oktober. Men det blir väl bättre när man kommer till fjällen där det förhoppningsvis är snö. Ja, jag ska iväg till Funäsdalen med familjen på lördag morgon, sen stannar vi där till lördagen veckan efter. Vi ska i alla fall köpa liftkort för tre dagar så det blir en del skidåkning, resten av dagarna vet jag inte vad man ska göra... får se vad det blir, finns säkert annat att göra där uppe också. : )
På nyårsafton har jag ingen aning om vad ska jag göra, men jag ska nog vara "hemma" i Stenhamra i alla fall.

Funäsd
Stuga
En sån stuga ska vi bo i. Rätt stor. : )

Jag ska åka till Stockholm redan imorgon nån gång efter att jag har stigit upp. Ska nämligen på en konsert på Debaser på kvällen. Khoma spelar. Hoppas att de är så sjukt bra live också, som de är på albumet The second wave.

Jag kommer nog inte att blogga nåt förrän jag kommer hem igen, nästa år nån gång... hehe, vad avlägset det låter. : D
Kanske att jag lägger upp lite bilder från konserten... om det nu blir några bra, förra gången gick det ju inte så bra...

God jul & gott nytt år!

 Lördag 10:47

Lördag förmiddag... steg upp för ungefär 40 minuter sen. Vaknade med huvudvärk, blää... jag avskyr det. Som tur är var det inte en sån sprängande huvudvärk som jag kan ha ibland. Dessutom har det nästan gått över helt nu, utan värktabletter... skönt.

Jag har inte tittat på så mycket film på sistone så igår slog jag till och såg hela tre filmer, på raken. Det var trevligt. Ingen av filmerna var väl några direkta mästerverk, men de underhöll mig... och det duger gott för mig, för det är väl det en film är till för? Att underhålla tittaren.
Kanske ska nämna vilka filmer det var också? Jag började med en riktig actionfilm, Mission: Impossible III. Fortsatte med en dramakomedi, The Devil Wears Prada. För att sen avsluta med en komedi, The OH In Ohio.

MissionImpossible3     TheDevilWearsPrada    TheOHInOhio

Vad ska man hitta på idag då? Kanske ska se några filmer igen? Får se...
Jag måste i alla fall diska, har inte diskat sen i måndags... och nu tror ni säkert att jag är en sån som inte diskar förrän det inte finns nåt rent kvar i skåpen. Men så är det faktiskt inte, jag brukar försöka diska varannan dag åtminstone. Men nu blev det några fler dagar emellan... sånt som händer. ; )
Ajaa, nu ska jag se om jag hittar nån frukost.

Ha en trevlig lördag!

 "We don't celebrate Sundays"


Jagsolglasögon
Damn, I'm cool with my shades! ; )


Dagens låt:


Hardcore Superstar - We don't celebrate Sundays



 Fåglarna

Tillträdeförbjudet

Trappa

Fåglarpåhimmel

Fåglariträd

 "Måndag-onsdag, fredag: 9.00-15.00"

Kors i taket, webblogg funkar igen! Jag vet inte hur många gånger jag försökte logga in igår och sen svurit lite över att det inte händer nåt. Men, men... nu verkar allting funka igen, får se hur länge det håller den här gången. :)

Idag har jag:

- Blivit väckt av mobilen bara för att jag ville översätta klart min del av det tionde avsnittet av The Class  före tolv.

- Ringt min internetleverantör och frågat varför jag fick en påminnelse för en räkning jag betalat. Orsaken orkar jag inte skriva här, men det ordnade sig i alla fall. : )

- Gått till Arbetsförmedlingen, bara för att läsa: "Personlig service måndag-onsdag, fredag 09.00-15.00", för skoj skull liksom... kollade t.o.m. öppettiderna på nätet en stund innan jag gick, suck...

- Köpt en biljett till Khomas spelning i Stockholm nästa vecka för 100 spänn (Tack igen, Punkie ; ))

- Bestämt mig för att handla lite på ICA... det slutade med att jag fick med mig ett enormt kvitto; köpte en burk hela champinjoner för 7,90 kr. Haha...

...och nu sitter jag här och bloggar och lyssnar på Hardcore Superstars senaste album, aldrig hört det förutom en låt... skön hårdrock, påminner lite om Mötley Crüe faktiskt.

Ska lägga upp några bilder också snart... får se om de uppskattas. ; )

So long, suckers!

 Ylhäisten leipä

Då sitter man här igen. Tisdag förmiddag. 10:48. Solen skiner utanför. Gorgoroth - Twhilight of the idols dundrar i hörlurarna. Ehm... vänta nu, det är nåt som inte stämmer... just det, nu kom jag på det. Jag är vaken ovanligt tidigt, om man tänker på den senaste tidens "uppstigningar".
Jag steg upp strax efter nio, men vaknade redan cirka halv åtta... och kunde sen inte somna om, av nån märklig anledning. Än märkligare blir det om man ser till vilken tid jag somnade, nån gång mellan 02.15-02.45. Nu reagerade jag på nåt igen, tog det bara (högst) en halvtimme för mig att somna? Vad skönt... den senaste tiden har jag nämligen haft stora problem med att somna, det värsta var väl häromdagen då det tog säkert tre timmar innan jag slocknade. Det känns som att när jag går och lägger mig så börjar tankarna snurra på högvarv... och sen har jag svårt för att somna. Kanske ska skriva av mig lite här på bloggen, det kanske hjälper?

Jag hittade för övrigt en fotokurs på Sigtuna Folkhögskola. Den är bara nio veckor lång (heltid) och motsvarar foto A+B på gymnasienivå. Mailade till dem och bad de att skicka hem en ansökningsblankett till mig, tycker att det känns säkrare att söka på det sättet (än en elektronisk ansökan på internet) på nåt sätt. Vore trevligt att komma in, det skulle säkert vara roligt. Man får säkert också behörighet för högre studier sen.
Kursen börjar inte förrän den 12:e mars, så jag måste väl försöka hitta nåt att göra tills dess... eftersom timanställningen jag har just nu inte verkar generera i så många arbetstimmar för mig.  Ajaa, får se hur det blir de här två veckorna innan jul.

Close-Up Magazine är en helt fantastisk tidning. Ska nog börja prenumerera på den, ett nummer i taget eftersom det bara kostar 38:- i månaden, är ju billigare än att köpa varje nummer i kiosk/butik löst. Man får dessutom med en CD-skiva med ett antal låtar i varje nummer när man prenumererar, vilket är trevligt eftersom att man säkerligen upptäcker nya bra band på det sättet.

Nu får det vara slutbloggat för den här gången, ska gå ut en sväng snart... kanske det blir lite foton? Man vet aldrig med mig. ; )


Knäckemackor
Dagens frukost


(Rubriken är namnet på det finska knäckebrödet jag har hemma... världens godaste, kan jag säga.)


 Underground

Hittade ett par skor av märket Underground på nätet. De är så snygga! Jag måste köpa de sen när jag har råd, MÅSTE! :D

Underground1  Underground2

Länk

 Söndag

Jaha, då är det söndag igen... och ytterligare en vecka har passerat. Nu är det bara två veckor kvar till julafton dessutom, herregud. Jag hoppas verkligen temperaturen sjunker lite och att det kommer lite snö, för på julafton ska det vara snö, så är det bara. Hehe, nu tänkte jag på mamma... en av hennes favoritfraser måste vara ", så är det bara", i alla fall om man frågar hennes sambo/min styvpappa. : )
Ajaa... julafton snart som sagt och jag har inte köpt en enda julklapp ännu, blir nog inte så särskilt många heller eftersom att jag inte direkt badar i pengar för tillfället, men några borde jag väl kunna hitta? Jag är så dålig på sånt...

Idag har jag varit lite duktig (läs: inte slappat vid datorn hela dagen) och städat lite här hemma. Dammsugade och torkade lite damm, det behövdes, speciellt på mitt svarta skrivbord... det var typ Dammråttorna anfaller, eller nåt. : D
Jag moppade till och med golvet i köket, det trodde jag aldrig om mi själv... haha...
Hade tid i tvättstugan också, så jag tvättade... allting på samma dag. : P

Till middag gjorde jag den supergoda pastasåsen med vitlök, bacon och ärter, tredje gången på en månad nu, typ. Fick receptet från "mästerkocken" Tasty... och jag har frågat om fler goda recept, men han verkar vara väldigt slö på den fronten. ; )

Fick ett sånt där jobbigt SMS från mamma för ett par timmar sen:

"Ring inte till mig efter det jag berättar nu. Det är inget jag vill prata över telefonen. Vi kan prata om det senare. Men jag vill vara den första till att berätta det för dig. Jag vill nämnligen inte att du ska höra det från andra. Jag vet att du blir ledsen, men jag är säker på att vi kan prata om detta senare... Bara lova mig att inte bli jättearg.

DET FINNS INGEN JULTOMTE!"


Jag tycker inte om såna SMS, jag blir alltid så orolig/nervös när jag läser den delen som ska "skrämma" läsaren. :D



Dammet på skrivbordet


Middagen (Bilden är inte tagen idag, men det ser ut sådär : ) )

 Hjärtat i halsgropen

Igår när jag skulle gå till affären och handla lite så kunde jag inte hitta mitt visitkortsetui, jag började tro att jag tappat det nånstans... och eftersom jag har mitt bankkort och körkort i det så fick jag lite panik. Den låg varken på skrivbordet (där den alltid brukar ligga, typ) eller i de fyra ytterfickorna på min jacka som jag tittade i.
Till slut kom jag på att jag inte kollat innerfickorna på samma jacka... och snacka om att jag andades ut när jag hittade den där.  : D

Så jag kom i alla fall iväg till affären. Promenerade dit med iPoden i fickan som spelade Slayers Reign in blood. Så bra album, speciellt sista spåret Raining blood. Diggade ganska friskt vissa stunder, måste ha sätt roligt ut om nån såg mig. : )

Köpte en hel grillad kyckling och en stor baguette som jag skulle äta till middag, det var gott. : )

Idag när jag skulle laga mat så upptäckte jag att jag inte hade nån gräddsås hemma (som jag måste ha till det jag tänkte äta)... först tänkte jag att jag springer och köper det medan potatisarna kokar, sen tänkte jag att jag gör pastasåsen som jag har ingredienserna till istället. Det slutade med att jag inte gjorde nåt av det, haha... lat som jag är... gjorde en stor kycklingmacka istället. : D

Idag fick jag också nöjet att se Tasty's dotter i webcam, söt liten unge det. : )
Hon visade bl.a. fingret åt mig, haha, med liiiite hjälp av pappa... men ändå. : D
Hon kunde tydligen säga "Jiggy" också (Från "Jigsaw", som jag kallas av en del på nätet). Det tyckte jag var lite coolt i alla fall. : )





De två första bilderna är gårdagens middag. Den tredje är dagens middag.

 Lägenheten

Kom på att jag aldrig publicerat bilder på min lägenhet som jag lovat till några personer. Så... here we go!

Köket



Hallen



Vardagsrum / Sovrum



Klicka på bilderna för större bild.

 25

Jag hittade en liten lista på "bra" låtar hos Tasty, men jag tyckte att det mesta bara var skräp. ; )
Så... här kommer min lista, på bra låtar. : D


Slayer
- Reign in blood
Billy Idol - Rebel yell
Cradle of Filth - Cthulhu dawn
Dark Tranquillity - The wonders at your feet
Lordi - Bringing back the balls to rock
Guns N' Roses - Welcome to the jungle
In Flames - Take this life
Jimi Hendrix - All along the watchtower
Amon Amarth - Valhall awaits me
Kamelot  - Center of the universe
Led Zeppelin - Immigrant song
Mötley Crüe - Wild side
Satyricon - Now, diabolical
Dream Theater - Pull me under
Sentenced - May today become the day
Vader - Helleluyah (God is dead)
Children of Bodom - Living dead beat
Nightwish - Dark chest of wonders
System of a Down - Prison song
Iron Maiden - The trooper
Thin Lizzy - The boys are back in town
Korpiklaani - Happy little boozer
Arch Enemy - Nemesis
Trivium - The crusade
Gorgoroth - Wound upon wound



Slutligen en bild på framsidan av omslaget till Khoma's "The second wave",
som är så fruktansvärt bra. Måste vara en av årets tre bästa album!


Khoma

 Lista #6

Höger- eller vänsterhänt:
Höger.
Humör just nu:
Bra! Njuter av ett sjukt bra album som jag lyssnar på.
Favoritgodis:
Hmm, finns ju så mycket som är gott... men Marabou's mintkrokant funkar alltid. : )
Är det nåt du absolut inte äter:
Fiskbullar!
Kläder just nu:
Slapparkläder.
Musik just nu:
Albumet The second wave av Khoma.
Vad sa du senast:
Ingen aning, har säkert pratat med mig själv idag. : D
Sommarplaner:
Nu? Så långt fram planerar jag inte.
Fisk eller badkruka:
Nåt mittimellan. : )
Saft eller alkohol:
Beror på vad det är för alkoholdryck.
Längd och vikt:
Jag är väl ganska normalbyggd.
Hur många kuddar sover du med:
Två stycken.
Favoritväder:
Solsken och 18-20ºC.
Om du var fast på en öde ö, 3 saker att ta med:
Min iPod, kamera och ett fartyg med besättning så jag kan åka hem. : D
Spelar du nåt instrument:
Näe.
Morgon- eller nattmänniska:
Natt! Usch för morgnar.
Sparare eller slösare:
Är väl bäst på att slösa, tyvärr.
Vem är viktigast för dig:
Vet inte... mamma, kanske?
Bästa film:
Typ omöjligt att säga en, men American Beauty är grymt bra!
Tror på liv på andra planeter:
Njaäe...
Kommer du ihåg din första kärlek:
Det gör väl alla?
Älskar du henne/honom fortfarande:
Nej, det tror jag inte.
Tror du på mirakel:
Mja...
Tror du på att det är möjligt att vara trogen för alltid:
Ja, varför inte?
Ser du dig själv som tolerant mot andra:
Ja.
Ser du på kärleken som ett misstag:
Huh? Varför skulle det vara ett misstag?
Hur många barn vill du ha när du blir stor:
Inte mer än två.
Bio eller promenad:
Promenad och sen en bio på det? : D
Är du kittlig:
Fruktansvärt.
Snarkar du?
De säger det.
Stjärntecken?
Vädur.
Rädd för insekter?
Inte så värst.
Äckligaste insekten:
Det vet jag inte.
Största svaghet:
Lat.
Det här är jag bra på:
Sova.
Bästa bok?
da Vinci-koden dök upp i huvudet först.
Om du fick välja en superkraft, vad skulle du välja?
Osynlig.
Vad vill du jobba som?
Svår fråga... fotograf?
Chips, morötter eller godis?
Chips, alla dagar i veckan!
Pizza eller hamburgare?
Pizza.
Har du nån pojkvän?
Nej, inte flickvän heller.
Tänker du någonsin tatuera eller pierca dig? Var nånstans?
Piercad har jag varit. Vill tatuera mig.
Stökigt eller välstädat?
Välstädat.
Skulle du någonsin få för dig att hoppa bungy-jump?
Kanske...
Vilken hand håller du gaffeln i?
Höger, alltid!
Hur är din drömtjej/kille?
Det vet jag inte, ännu.
Hur många syskon har du?
Två
Vad är du mest rädd för?
Mest rädd för? Har en jäkla ormfobi i alla fall.
Gillar du att sjunga?
Lite för mig själv, kanske. : )
Vilket gymnasieprogram går/gick du och varför?
Media, det verkade kul
Brukar du sola?

Väldigt sällan.
Vad gör du om du får hicka?
Ingenting.
Röker eller snusar du?

Nej.
Kaffe, te eller inget?
Latte?
Har du en besatthet?
Nej, det kan jag inte säga.
Bästa saken som händer i sommar:
Det blir varmare.
Favoritplagg i garderoben just nu:
Gillar det mesta i min garderob
Byter gärna garderob med:
Vill inte byta, men gärna göra min lite större. : D
Vanligaste färgen på mina kläder:
Det är ganska blandat
I sommar kommer jag att gå klädd i:
Shorts!
Sminktips till allmänheten:
En bra sminkning lägger man inte märke till.
Senast utlästa bok:
Nån av Mankells böcker, tror jag.
Mitt rum kan beskrivas som:
Svalt.
Jag tränar:
Träna?
Jag ville bli när jag var liten:
Det minns jag faktiskt inte nu.
Mig själv med tre ord:
Blyg, lat, snäll.

 Omotiverad

Den senaste tiden (läs: veckorna) har jag inte känt mig direkt motiverad för att söka jobb... eller, jag ska väl vara ärlig, motivationen har legat på botten... nästan. Jag begriper mig inte på varför egentligen, för:

1. Jag tycker ju inte att det är roligt att leva på ca. 5000:- i månaden.
2. Jag vill ju jobba mer än tre nätter i månaden, som jag har fått göra i och med min timanställning.
3. Jag fattar ju så klart att det inte plötsligt ringer nån och frågar, "Tja! Vill du ha ett jobb?"

Så varför i h..........e känner jag mig så omotiverad? Är det för att Alfakassan godkände min ansökan och sätter in pengar på mitt konto varje månad och därmed inte är i lika akut behov av pengar? Eller är det för att jag tappar gnistan på grund av alla uteblivna svar/"Tack, men nej, tack" på mina jobbansökningar? Ja-a... båda sakerna påverkar väl till min oaktivitet, men såhär mycket ska det inte få påverka! Skärpning!
Det här ska jag göra från och med nästa vecka:

1. Vara mer aktiv i mitt jobbsökande på internet.
2. Försöka ta mig till Västerås gå runt och fråga om jobb (som jag sagt att jag ska göra sen jag flyttade hit, typ).
3. Kolla upp om det finns några intressanta fotoutbildningar inom rimligt avstånd.
4. Försöka hitta nåt ställe jag kan skicka/ gå till med mina "mästerverk" som jag har fotat.

Så... ni som läser det här får gärna tjata på mig (förutom du, mamma, hehe) så att jag får nåt gjort. ; )

Imorgon ska jag iväg till Leksand, hälsa på Niklas (gammal klasskompis) som jag inte har träffat på ganska länge. "Hans" Leksand har hemmamatch mot aik i Hockeyallsvenskan så vi ska dit, ska bli skönt att se en match där man kan känna sig helt avslappnad för en gång skull... nu när Djurgår'n har glömt bort hur man ser till att vinna. De förlorade idag igen, självklart mot Frölunda som tack vare vinsten gick förbi DIF i tabellen som nu ligger på kvalserieplats... suck...

Ajaa, nu är klockan mycket så det är bäst att gå och lägga sig. : )


Lägger in en bild också, bara för att liksom. : D

Nektarin

RSS 2.0