Göteborg

Kom hem från Göteborg igår. Jag var på Metaltown, som ägde rum fredag-lördag. Det var bra, skriver kanske mer om det senare. Orkar inte nu.

◊◊◊

Spanien tog EM-guldet i fotboll efter att ha besegrat Tyskland i finalen. Äckliga Tyskland. Bra att Spanien vann, dels för att jag aldrig har gillat Tyskland och dels för att Spanien nog spelade den mest underhållande fotbollen i turneringen. Rätt lag vann!

◊◊◊

Idag fick jag reda på att jag ska jobba natt (från och med fredag, en tid framöver). Det ska bli skönt faktiskt, för det känns som att det har blivit mer och mer att göra på dagarna. Det kanske har blivit mer på natten också (sen förra sommaren då jag jobbade natt sist), men det kommer ändå att vara lugnare. Jag trivs bra med att jobba natt, det finns så klart några nackdelar med det också, men det positiva väger över helt klart.

 Veckans album vecka 26

Burzum - Hliðskjálf

Burzum är väl mest känd för sin black metal och alla skandaler som han varit inblandad i. För tillfället sitter han i fängelse sen många år tillbaka, för mord på en annan norsk black metal-musiker. Det här albumet (fråga mig inte hur man uttalar titeln) har han gjort när han suttit inne, men det är ingen black metal, utan ambient... dark ambient kanske man ska säga. Jag måste säga att det är ruggigt bra. Väldigt behaglig och avslappnande musik. Favoritspåret är nog Der tod wuotans, ni kan lyssna på det här.

Om nån har tips på nån som har gjort/gör liknande ambient, skriv till mig!


Låtlista:

01 - Tuistos herz
02 - Der tod wuotans
03 - Ansuzgardaraiwô
04 - Die liebe nerþus'
05 - Frijôs einsames trauern
06 - Einfühlungsvermögen
07 - Frijôs goldene tränen
08 - Der weinende hadnur









 Ledig!

När jag stämplade ut idag hade jag 10 dagars ledighet framför mig.
Det har jag fortfarande.
Underbart!





 Dagens: Andrei Arshavin


Den lille tsaren. Vilken lirare!

 Sängfösaren

En patient som jag körde för ett par timmar sen:

Patienten: Vet du vad du har för yrke?
Jag: Vad jag har för yrke?
Patienten: Sängfösare. Hehehe...

Hehehe.

 Sanslöst



Helt sanslös match igår. Kroatien - Turkiet alltså (kvartsfinal i fotbolls-EM, för de som inte vet). Det var 0-0 efter ordinarie tid, så det blev förlängning. När det bara var några minuter kvar stod det fortfarande 0-0, så jag tänkte: "Det här blir nog straffar". Men, när det är en minut kvar, gör Kroatien mål på grund av en liten utflykt av Turkiets målvakt (klantigt). Då tänkte jag (och förmodligen de flesta andra): "Jaha, det var det. Kroatien vidare". Men! I sista sekunden under förlängningens tilläggstid gör turkarna mål! "Det är ju helt otroligt", tänkte jag. Och sen vinner de på straffar. Helt makalöst. Det ska ju inte gå, men likförbannat gjorde de det.
Nu får Turkiet möta Tyskland i semifinal. Jag skiter fullständigt i hur den matchen går, har aldrig gillat varken Tyskland eller Turkiet.

Idag är det Holland - Ryssland. Det kan bli en rolig match. Båda lagens offensiva kvaliteter är... skapligt bra.

 Dagens: Volbeat - The garden's tale

Förbannat bra låt!





 Vid portarna



I höstas meddelade de forna medlemmarna i At The Gates att de tänker återförenas för en sommarturné. Det var skapligt glädjande nyheter för många metallyssnare. Ni som inte har en aning om vad det är för band, läs här, så kanske ni förstår haussen som har varit. Jag kan också nämna att när Close-Up Magazine i sitt hundrade nummer listade de 100 bästa albumen mellan 1991-2008 så kom At The Gates sista album Slaughter of the soul på första plats.

När jag läste nyheten tänkte jag också (självklart), "Jag måste se dem!". I Sverige hade de bara en spelning bokad, på Sweden Rock Festival nere i Sölvesborg. När jag upptäckte det sjönk mina förhoppningar markant om att få se dem. Jag började istället fundera på att åka och se dem på Ruisrock i Åbo (Finland), på grund av att det var närmare och för att jag antagligen skulle kunna ha gratis boende. Men de planerna la jag också
på is...

Ni kanske kan ana hur glad jag blev när jag häromdagen hittade en spelning med At The Gates i STOCKHOLM på Ticnet.se! Idag fick jag dock lite panik när jag såg att biljetterna var slut... som tur var kunde man köpa biljett på Debasers hemsida, så jag köpte en på en gång. Jag kunde bara inte sumpa den här chansen.

I framtiden kommer jag kunna skryta om att jag, den sjätte september 2008, var på At The Gates sista spelning nånsin.


 Dagens: Cyanide & Happiness 06.03.2008


 Skäms TV4, skäms



Häromdagen läste jag en krönika av Jonathan Jeppsson på Aftonbladet. Han skrev om TV4s reklamavbrott under EM-sändningarna. Jag tycker att den var så klockren. Det bästa skrev han i början:

"Ett av de mest använda uttrycken från EM-studion måste vara ”alldeles strax”. Det är det som Ola Wenström säger innan sändningen bryts för reklam. ”Alldeles strax är vi tillbaka.”

Det finns bara ett problem – Ola Wenström är inte tillbaka alldeles strax. Det passerar en historisk epok innan han är tillbaka. Civilisationer hinner uppstå och dö ut innan någon är tillbaka över huvud taget."

Jag har tänkt på precis samma sak när jag har suttit och tittat på försnacket och väntat på att den aktuella matchen ska börja. Varför ska de ha så förbannat mycket reklam?! Det blir olidligt, man orkar knappt titta förrän matchen har börjat.

Det känns som att just TV4 blir värre och värre med sina reklamavbrott hela tiden. Kommer ihåg första gången de hade en reklampaus i Sporten. Kunde för mitt liv inte begripa varför man trycker in ett avbrott där. De måste ju börja närma sig amerikanska TV-kanaler när det gäller antalet reklamavbrott (Det kanske du kan svara på, Niklas?).
Men, vad ska man förvänta sig när allt handlar om att tjäna pengar?

Här kan du läsa hela krönikan.

 Den lever... igen


En hel månad har gått utan att jag har skrivit nåt här. Shit.

Sitter här i vardagsrummet och har precis sett Italien och Rumänien spela 1-1 i EM. Rumänien hade ett gyllene läge att avgöra när de fick straff, men Adrian Mutu missade. Inte världens bästa straff, men ändå bra gjort av den italienske målvakten Buffon att rädda skottet.

Om en halvtimme börjar dagens andra match, Holland möter Frankrike. Det kan bli en bra match, har ganska höga förväntningar.

◊◊◊

För två veckor sen vid den här tiden hade vi studentmottagning/kalas här. Min äldsta lillebror tog studenten (samma dag) och min yngsta lillebror fyllde 14 (på söndagen). Jisses vad gammal jag känner mig nu. Tänk att det är hela fyra år sen jag sprang ut med studentmössan på mig. Tiden går lite för snabbt...

◊◊◊

Anledningen till att jag har en bild på ett Playstation 3 där uppe är inte för att jag bara tycker att bilden är snygg... nej, jag köpte nämligen ett förra veckan. Egentligen hade jag planerat att köpa det efter att jag hade betalat min TV (som jag inte har skrivit om här. En sån här står uppe på mitt rum), men jag blev så sugen på att få spela Grand Theft Auto 4 när det kom ut, så jag orkade inte vänta. Man blev knappast besviken när man började spela. Grafiken är ju helt enormt bra. Har än så länge "bara" två spel. GTA 4 (grymt bra spel!), som jag köpte samtidigt som konsolen, och MotorStorm... skulle vilja ha ungefär tio spel till. Haha.


RSS 2.0