Veckans album vecka 5

Raised Fist - Sound of the republic

Jag har inte lyssnat på mycket hardcore alls i mina dagar, förmodligen för att jag aldrig har fastnat för det. Men förra veckan började jag lyssna på det här albumet av en slump... och det var ju riktigt bra! Gillade verkligen musiken och skriksången. Shit, måste vara utmattande att sjunga sådär hela tiden.

Nu måste jag kolla upp lite fler hardcoreband!

 

RaisedFistSOTR Låtlista:

01 - You ignore them all
02 - Perfectly broken
03 - Sunlight
04 - Sound of the republic
05 - Killing it
06 - Back
07 - Hertz Island escapades
08 - Some of these times
09 - Nation of incomplete
10 - And then they run
11 - Bleed under my pen
12 - Time will let you go, all alone, I break






 Inga smaklökar?

Idag vid matbordet:

Mamma: Det här är riktig finsk korvsås, inte sån där svensk stroganoff
Min yngsta bror: Vadå finsk? Brukar vi alltid äta det?
Jag kollar förvånat på honom
Jag: Känner du ingen skillnad?
Bror: Nee.
Jag: Känner du ingen skillnad på det där (korvsåsen) och det du får i skolan?!
Bror: Nee... jag har inte tänkt på det...
Jag kollar på honom en stund och sen börjar jag skratta

Alltså, jag vet inte vad jag ska tro. Saknar min bror smaklökar eller äter han så snabbt så att han inte hinner tänka på smaken? Det är verkligen sjukt stor skillnad på mammas sås och svensk stroganoff (speciellt den man får/fick i skolan). Det är f..n som natt och dag. Annan korv, andra kryddor o.s.v.
Haha...

Efter middagen:

Mamma lägger en stor påse med hallon på diskbänken
Jag till min bror: Om du skulle äta de där skulle du väl tro att du äter jordgubbar.
Bror: Hehehe... vadå...

 Dagens låtar

Den första är... Miss Lis, Miss Li. Typ alla låtar på hennes första album (Late night heartbroken blues) är riktigt bra. Men jag valde den, för att det är en bra avslutsningslåt på albumet och så gillar jag texten, speciellt den här delen:

I used to be blond and stupid
but yes, I dye it dark
cus it makes you think I'm smart

Yes I'm so ugly
but I wear all this make-up cus
it makes you think I'm cute
I'm so patethic I am vein and wicked, self-loving
and rediculously naive

Hell yeah, I've got a pair of big ones
but the truth is without support
they're hanging down to my knees

Lagom sarkastiskt. :)

Nu tänker säkert nån, "Va?! Lyssnar han på Miss Li?". Ja, det gör jag faktiskt. Har till och med sett henne och hennes band live. Hon är helt enkelt för bra för att inte lyssna på.
Men trodde ni att jag skulle sluta här, utan att väga upp inlägget med en hårdrockslåt? Knappast! :D
Dagens låt #2 är Metallicas Whiplash. Jag saknar ord för hur bra den är... det är väldigt svårt för mig att sitta still när jag hör låten, och refrängen beskriver ganska bra vad man vill göra:

Adrenaline starts to flow
You're thrashing all around
Acting like a maniac
Whiplash


MissLiHetfield

 Nya kläder... och en klocka

Igår var jag och shoppade lite. Jag fick med mig två t-shirtar, två tröjor och en klocka med mig hem. Just det, ett hardcase till min iPod också, men det är inte så intressant... typ.
Den ena tröjan var snygg och så hade den ett så ballt tryck på ryggen, så jag var tvungen att köpa den. Den andra tröjan är nog det dyraste plagget (förutom skor, jackor och jeans) som jag har köpt nånsin. Men jag har velat ha en sån hur länge som helst. Det är en av Fred Perrys (klädmärke) "track jacket"-modeller... de flesta av dem är grymt snygga, så jag passade på att köpa en sån nu när jag har råd. Ja, det inbillar jag mig i alla fall att jag har.
T-shirts brukar jag alltid hitta när jag är ute och handlar lite, så den här gången blev det två nya. Och så köpte jag en klocka också. Har länge velat ha en sån med ett brett armband (säger man armband?), och nu var det halva priset på en klocka som jag tittade på, så det var lika bra att köpa den. :D


 Äntligen...

SwedishMetalA

Igår presenterades vinnarna i den första upplagan av Swedish metal awards, som en jury och 50 806 hårdrocksfans (inklusive jag) röstade fram. Vinnarna är:

Hårdrock
Hardcore Superstar

Death metal
Arch Enemy

Heavy/Power metal
Sabaton

Glam/Sleazy
Crashdïet

Punk/Hardcore
Dia Psalma

Metal
Pain

Alternativ metal (Black, doom, goth trash etc.)
Dark Tranquillity

Nykomling:
Sonic Syndicate

Live:
Europe

Utländska hårdrock:
Nightwish

Utländska metal:
Machine Head

Utländska live
W.A.S.P.

Kul att Hardcore Superstar, Arch Enemy, Pain, Dark Tranquillity och Machine Head prisades. Samtliga bandens senaste studioalster är mycket bra! Men Nightwish som Utländska hårdrock? Mja... albumet med nya sångerskan Anette Olzon är väl inte dåligt, men inte jättebra heller. Kommer inte ihåg vilka jag röstade på, men det var inte Nightwish i alla fall. Och Sonic Syndicate som nykomling? Är man fortfarande nykomling efter två album?

swedishmetalawards.se

 Doomsday

Jag såg precis trailern till den kommande filmen Doomsday. Den verkar rätt cool, ska definitivt ses.





 Raised Fist - Sound of the republic

Jag kan inte få nog av den här låten, så grymt bra!






 Långsam film

NoCountryForOldMen No Country For Old Men

Filminfo: En jägare gör en upptäckt han inte borde ha gjort - knark, några lik, och 2 miljoner dollar - och detta förföljer honom från Rio Grande genom hela Texas.

Kommentar: Det här är nog en ganska bra film, synd bara att jag oftast blir så fruktansvärt trött under såna här långsamma filmer och får svårt att koncentrera mig på filmen. Javier Bardem presterar i alla fall bra som psykopat.

3Pusselbitar







 Skidkläder

Jag och resten av familjen ska till fjällen (Funäsdalen) i slutet av februari, så idag köpte jag en jacka och ett par byxor som jag kan ha när jag åker skidor. Sist vi var där hade jag en dunjacka... och det var inte så jätteskönt, så nu kommer jag att ha riktiga skidkläder. Det var på Stadium jag hittade dem, jag tycker att både jackan och byxorna är riktigt snygga. Sköna är de också.


Skidkläder

 Inga bokningar

BorderTown Bordertown

Filminfo: En reporter undersöker mord som ägt rum på amerikanska fabriker som gränsar mellan El Paso och Juarez.

Kommentar: Det här är en rätt hemsk historia, och det blir inte mindre hemskt om man tänker på att det är baserat på verkliga händelser. Den var nog lite bättre än jag förväntade mig och Jennifer Lopez är inte helt talanglös som skådespelerska.

3Pusselbitar





NoReservations No Reservations

Filminfo: Livet för en stjärnkock förändras när hon blir förmyndare över sin unga brorsdotter.

Kommentar: Den här var inte direkt det jag förväntade mig. Jag trodde att det skulle vara en typisk romantisk komedi, men det var ju nästan mer drama i den. Inget mig emot. Måste säga att Aaron Eckhart är en duktig skådespelare och Abigail Breslin likaså! Helt okej film.

3Pusselbitar






 Märkeskläder och offentliga toaletter

Idag har jag jobbat igen, efter två dagar hemma. När jag ringde och friskanmälde mig igår så blev de "överlyckliga", det hade tydligen varit kaos på tisdagen och onsdagen, då det var många som varit sjuka. Hehe, alla är bort samtidigt.
Dagen gick också förvånansvärt snabbt, fast jag var trött som en... ja, väldigt trött. Det skönaste var när jag plötsligt kom på, "Men, det är ju fredag idag!". Det har verkligen inte kännts som fredag, snarare som måndag, bara för att jag var hemma två dagar. Men nu är det helg och jag är ledig. Härligt.

Idag fick man lön också. Det är alltid trevligt. Fick värsta köpsuget också, bara åka in till city och köpa nåt i varje affär man går in i. Hehe. Det är farligt...

Mamma bad mig att laga mat idag. Jag skulle göra klyftpotatis och såna där Felix (eller Findus?) tacobiffar, som för övrigt inte smakar ett dugg taco. Tog två påsar (en innehåller 7-9 stycken) och tänkte, "De går säkert åt"... eller inte. Min ena bror och min styvpappa åt en var. En! "De är så äckliga... smakar som vanliga köttfärsbiffar", sa min bror. Det sista håller jag med om, men jisses, så kräsen får man inte vara. Kändes lagom nödvändigt att ta två påsar.

◊◊◊

Jag blir lite fundersam när jag ser alla fjortisar med sina märkeskläder, man kan ju inte gå 100 meter i stan utan att man ser sju stycken Canada Goose-logotyper. Hur har de råd? Jag vägrar tro på att det alltid är föräldrarna som köper sånt åt sina barn. Om jag till exempel hade frågat mina föräldrar om jag kunde få en jacka som kostar 5000 (eller mer) hade de bara skrattat åt mig. Köper de "billigt" av nån? Jag förstår inte. Och det är ju bara för att kläderna är så dyra och för att alla har dem, som de vill ha såna. Fatta vilken status man har med de rätta kläderna. Haha... jag skrattar bara åt dem, man kan lägga sina pengar på bättre saker.

Jag har i och för sig en dunjacka av ett dyrt märke, men den hade jag aldrig köpt om det inte hade varit halva priset.

◊◊◊

Jag har fått världens paranoia för att gå på offentliga toaletter. När jag går in kollar jag säkert tre gånger att dörren verkligen är låst, och ändå är jag nervös för att nån ska komma in. Till exempel häromdagen höll jag på att skita på mig (på en toalett, haha!) när jag gick på toaletten på jobbet. Det var nån som öppnade en dörr precis bredvid toalettdörren... shit, jag fick nästan en hjärtattack.
Nån annan som har samma problem?

 Veckans album vecka 4

Sonata Arctica - Ecliptica

Veckans album är värsta hårdrocksalbumet... ja, i alla fall om man ska gå efter Taztys beskrivning på Sonata Arcticas musik. ;)
"Värsta" kan ju diskuteras, men visst är det hårdrock. Eller power metal om man föredrar att säga det.

Jag kommer ihåg att jag lyssnade ganska mycket på Sonata Arctica och Stratovarius när jag gick på gymnasiet. Det var väl det hårdaste jag lyssnade på, på den tiden. Nuförtiden lyssnar jag inte så mycket på power metal, men det finns en del bra band och ibland lyssnar jag igenom nåt album. Som igår t.ex., när jag lyssnade på Ecliptica... och det var bättre än vad jag kom ihåg att det var.
Om man gillar Sonata Arctica så gillar man till 90 procents säkerhet Stratovarius också. Jag kan nästan inte höra nån skillnad på banden, i alla fall om jag inte vet låttiteln.

SonataAEclipticaLåtlista:

01 - Blank file
02 - My land
03 - 8th commandment
04 - Replica
05 - Kingdom for a heart
06 - Fullmoon
07 - Letter to Dana
08 - Unopened
09 - Picturing the past
10 - Destruction preventer








 Heath Ledger död

Jag blev väldigt chockad när jag gick in på Aftonbladet.se efter att Tazty hade sagt åt mig att göra det. Där stod det att den australiensiska skådespelaren Heath Ledger hittats död i en lägenhet i New York. I den första artikeln stod det inte så mycket, men det stod att han och hans dåvarande fru separerade i september. Då tänkte jag direkt, "Överdos?". Senare stod det också att sömnpiller ska ha hittats i närheten av kroppen.

Väldigt synd, men framförallt tragiskt att det här hände. Han var en duktig skådespelare... och jag ser fram emot hans insats (den sista rollen väl?) som Jokern i den kommande Batman-filmen, när den nu kommer.


HeathLedger
R.I.P.

 Härliga Djurgår'n!

Idag har jag varit ledig. Skönt. Men magproblemet tog inte ledigt (lämnade in sin avskedsansökan?!). Jag funderar på att stanna hemma från jobbet imorgon, så att jag får en extra dags vila... och så ska jag ringa till doktorn jag brukar gå till och höra vad han har att säga. Ursäkta att jag gnäller, men jag vill slippa det här nu. Jag hatar magproblem!

◊◊◊

Det var hockey idag också. Djurgården tog emot kaffebönorna (Färjestad) från Karlstad i Globen. Globen, ja. Det var länge sen man var där sist (De flesta matcherna spelas på Hovet den här säsongen). Jag trodde att det skulle vara och kännas helt ödsligt i den stora bollen. Men det gjorde det ju inte, publiksiffran var
hela 10 145
.
Matchen då? Djurgården krossade Färjestad, som verkade ha en väldigt dålig dag. Segern var egentligen aldrig hotad och det blev till sist 6-1. Mycket skönt!

EfterFärjestadSeger
Det var härligt att se grabbarna på isen göra "vågen" igen!


 Tisdagstema vecka 4

Tema: Yta

Den här veckan tänkte jag att vi skulle titta på temat yta. Vad hittar ni för roliga ytor?

TisdagstemaVecka4
Idag när jag drog upp rullgardinen såg jag att markytan var vit! Det hade jag verkligen inte väntat mig.
"Holy crap?!", var ungefär min första tanke.

 Oväntad sol

I söndags när man klev upp upptäckte man att solen sken! Snacka om att jag blev förvånad, man har ju inte direkt blivit bortskämd med det den senaste tiden.

Det var så fint ute att jag var tvungen att fota lite när jag gick till bussen:

OväntadSol1

OväntadSol2

OväntadSol3

OväntadSol4

Igår morse var det dock raka motsatsen. Det snöblandade regnet öste ner! Tur att jag fick skjuts till busshållplatsen, annars hade man väl varit genomblöt...

 Västern!

3:10ToYuma 3:10 To Yuma

Filminfo: Ägaren till en mindre ranch går med på att hålla en laglös man i väntan på tåget som ska ta honom till rättssalen i Yuma. Detta visar sig lättare sagt än gjort.

Kommentar: Jag måste erkänna att jag har valt bort en del filmer när jag läst Genre: Western. När jag hade sett den här filmen frågade jag mig, "Varför?!". Det här är en mycket bra film. Christian Bale och Russel Crowe gör utmärkta insatser.  Det är säkert den bästa västernfilmen på länge. Inte illa för en remake. I fortsättningen ska jag se fler västerns!

4Pusselbitar





 Två korvar med mos, tack

Jaha, då sitter man här igen, med det 73:e glaset ProViva bredvid sig.
Shit vad öm på ryggen (tatueringen) jag är. Var jag såhär öm senast? Det var skönt att ta av sig t-shirten när jag kom hem i alla fall.

Såhär skrev jag igår:

"Imorgon jobbar jag kväll (10.45 - 19.15)... hoppas, hoppas att det inte blir så extremt mycket att göra.
Pallar inte det om jag känner såhär i magen. Men det är fredag, så det finns en risk för det.
Ajaa, jag får stå ut.
"

Nå, hur blev det då?
Det var faktiskt ganska lugnt hela dagen, med undantag för några få ruscher. Så jag hade tur (jag kan ha tur också, Samira :D). Hoppas bara det inte blir värsta mardrömshelgen (jag ska jobba) efter det här.

◊◊◊

När jag åkte hem från jobbet så funderade jag på om jag skulle stanna vid grillen vid busstationen och köpa korv med mos (man ska tydligen äta kokt mat när magen mår dåligt), eftersom att jag ändå skulle få vänta på bussen ett tag. Jag bestämde mig för att göra det.
När jag kom till grillen frågade jag om de hade några starka kryddor i mosen, för jag vågar (och ska) inte äta sånt nu. Det hade de inte. Bra tänkte jag...

- Då tar jag två korvar med mos.
*Killen börjar lassa på sallad på tallriken*
- Utan tillbehör, säger jag.
- Ingen sallad, tomat eller nåt...?
- Nej.
*Killen lassar på mos och två korvar*
- Senap och ketchup? frågar han medan han nästan trycker på ketchupbehållaren.
- Nej, tack.
- Verkligen "utan tillbehör", säger han och skrattar.
- Mmm, jag... har lite problem med magen, svarar jag.

Sen sätter jag mig ner vid ett bord med min gourmetmiddag framför mig. Mos och två kokta korvar
utan
tillbehör.
Men! Ni anar inte hur djävulskt (inte himmelskt, måste ju göra skäl för min hårdrocksimage) gott det var! Och ni anar inte hur svårt det var för mig att inte slänga i mig maten på en minut. Med tanke på att jag inte hade ätit riktig mat (om man kan kalla det där för riktig) sen onsdageftermidddag så är jag ganska nöjd över att det ändå tog mig fem minuter att äta upp. Men jisses, det var det godaste jag har ätit på
väldigt länge.

Nu känns det bättre i magen än vad det gjorde igår, men man ska inte ropa hej innan man är över ån, så jag avvaktar med att jubla och att äta chipsen som hägrar på nedervåningen.

◊◊◊

Idag glömde jag märka min påse med ProViva och Dofilus som jag ställde i kylskåpet på jobbet, innan jag började jobba. Snacka om att jag blev nervös för att de skulle slänga påsen, för de brukar städa kylskåpen på fredagar och allt som inte är märkt slängs. Men jag hade tur (två gånger på en dag!) och påsen låg kvar när jag äntligen fick min lunch.

◊◊◊

Jag ska som sagt jobba i helgen, men imorgon börjar jag inte förrän klockan två, så nu blir det film. Tror att det blir 3:10 To Yuma!

 Ryggen ömmar

Idag har jag varit ledig. Ganska skönt. De ringde från jobbet imorse och frågade om jag kunde jobba extra (9 - 18), för de hade "lite problem". Men jag sa nej, för det första så kunde jag inte och för det andra så hade jag verklingen ingen lust.

◊◊◊

Jag har haft nåt konstigt i magen de senaste dagarna, vet inte hur jag ska förklara det. Det gör inte direkt ont, känns obehagligt bara. Det kändes bättre söndags-tisdag, men igår blev det värre. Fick värsta magknipet på jobbet, och när jag åt blev det ännu värre. Men det släppte lite efter ett par timmar.
Jag avskyr magproblem. Snälla, gå över snart?

◊◊◊

Idag var jag hos tatueraren, som snyggade till min tatuering lite. Den här gången behövde jag inte vänta två timmar som sist, bara ungefär 50 minuter. Hehe.
Det gjorde mer ont idag än förra gången. Men det berodde förmodligen på att jag knappt hade ätit nåt på hela dagen, just på grund av magen. Det var skönt när han var klar. Nu är man öm i ett par dagar igen, men det är det värt. :)
Bokade en ny tid också, den sjätte mars ska jag dit och sätta mig under nålen igen.

◊◊◊

Fick ett litet återfall på Tradera och budade hem sex filmer. Men idag när jag fick hem två av dem, så upptäckte jag att jag har en av dem! Det var ju onödigt. Får fråga om brorsan vill ha den, annars får jag lägga ut den på Tradera istället. Synd bara att jag hann ta av plasten (den var helt ny) innan jag upptäckte mitt misstag.

◊◊◊

När jag skrev på avtalet för det nya vikariatet som jag fick så upptäckte jag att jag fått lite löneökning. 1500 kronor mer i månaden (före skatt). Det var ju en trevlig överraskning.

◊◊◊

Imorgon jobbar jag kväll (10.45 - 19.15)... hoppas, hoppas att det inte blir så extremt mycket att göra. Pallar inte det om jag känner såhär i magen. Men det är fredag, så det finns en risk för det. Ajaa, jag får stå ut.

Nu ska jag fortsätta att läsa i Villospår, sen blir det god natt.

 Lista #13

En lång lista som jag hittade här.

( ) Är kär i någon Nää...
(x) Cyklat utan händer - Självklart. Jag var så stolt när jag hade lärt mig det.
(x) Tycker att sommaren borde komma nu Ja! Tycker inte om det här rusket.
(x) Hatat kärlek Nån gång har säkert gjort det.
(x) Har/haft Converse Har ett par svarta. Slitna, då är de snyggast.
(x) Känt mig som ett as Det händer väl med jämna mellanrum.
( ) Älskar att gunga - Men jag hatar det inte heller.
(x) Gillar någon så att det gör ont Det tror jag inte i alla fall.
( ) Är höjdrädd Har inga problem med höjder, mest kul med en fin utsikt.
(x) Gjort mig själv illa Psykiskt åtminstone.
( ) Är homosexuell Näe, det är inte min grej.
( ) Kysst mig själv i en spegel Inte vad jag kommer ihåg.
(x) Hoppat från ett fönster Ja, fast det var typ en meter från marken.
(x) Viskat i någons öra Eeh... ja?
(x) Hamnat på sjukhus Nej, som tur är.
( ) Förlorat någon jag älskade Näe, men en bra vän.
( ) Dödat någon Det skulle jag nog inte kunna leva med.
( ) Bakat sockerkaka Faktiskt inte, konstigt nog.
(x) Velat dö Jag har haft mina dalar.
( ) Lyssnat på samma låt en hel natt Det skulle jag nog inte orka.
( ) Ätit godis istället för att gråta Jag gråter så sällan...
(x) Skrikit hora/bög till någon Bög har jag skrikit, men till kompisar på skoj.
(x) Varit full Jo.
(x) Varit ordlös Oj, oj... det har jag varit många gånger!
( ) Hatar värme Verkligen inte, jag hatar snarare kyla.
(x) Har skrivit på någons arm På min egna i alla fall.
(x) Har dissat någon som ringt på min mobil Inte om jag har hört att det ringer.
( ) Har hatat någon som jag egentligen älskar Det är väl onödigt?
(x) Har ångrat mig Varje dag säkert.
(x) Varit svartsjuk Japp
( ) Har hostat blod Nej, men spytt.
( ) Hoppat omkring på stan Jag brukar bara gå... eller springa.
(x) Tycker om kladdkaka Det går ner.
(x) Har ätit middag med någon jag tycker om Det är klart att jag har.
( ) Tror på det övernaturliga Jag vet helt ärligt inte.
(x) Har hatat mina föräldrar Förmodligen nån gång i tonåren.
( ) Ätit jättemycket och sedan spytt Nej.
(x) Har hatat min kropp och mitt utseende Några gånger...
(x) Har spelat gitarr Jag har försökt, men det gick inte bra.
(x) Skrattat åt mig själv Ja. Lite självironi måste man ha.
(x) Sjunger i duschen Nynnar mest i så fall.
( ) Skrikit mig hes av panik Nää.
( ) Blivit strypt Då skulle jag väl inte sitta och skriva den här listan?
( ) Har sett någon dö Nej. Men döda personer har jag sett på jobbet.
(x) Har skakat av nervositet Ett antal gånger.
(x) Blivit slagen seriöst Jag har två yngre bröder.
(x) Har skrattat så jag gråtit Det är roligt.
( ) Sprungit och gråtit samtidigt Nej.
( ) Fått för mig att jag är homo men kommit på att jag inte är det Näe.
(x) Haft solen i ögonen med ett leende Hmm, ja.
( ) Slängt porslin i väggen Nej, men jag skulle vilja prova hur det känns.
( ) Hatat hela världen Näe.
( ) Sjungit till Håkan Hellström med någon jag tycker om Aldrig.
( ) Tycker att pengar är viktigare än något annat Verkligen inte.
(x) Gillar inte då folk tjatar på mig Jag hatar när folk tjatar och stressar mig.
( ) Drömmer ofta mardrömmar Väldigt sällan.
(x) Skulle kunna dö för någon För nån familjemedlem.
(x) Haft några smeknamn Jag har alltid haft ett.
(x) Somnat på golvet Det har jag säkert.
(x) Blivit kysst av någon som jag aldrig trodde skulle kyssa mig Vad nervös jag blev...
( ) Hånglat på tunnelbanan/spårvagnen Det minns jag inte.
(x) Åkt buss genom halva Sverige Ja, när vi åkte till Tjeckien på hockeyläger.
( ) Kastat mig framför ett fordon Det gör nog för ont.
( ) Älskat någon som inte vet om det Nej.
(x) Skrapat upp knäna När man var mindre gjordet man det ofta.
(x) Tycker att krig är idiotiskt Jag heter inte Bush i efternamn.
(x) Tuggat på ett grässtrå Många gånger.
( ) Varit nära döden Näe.
( ) Hållit i en orm Det skulle jag aldrig göra... aldrig!
( ) Varit så full att jag inte kunnat gå Nope.
( ) Trott att jag varit odödlig Ganska korkat, va?
( ) Kastat min telefon i vattnet Då går den nog sönder.
( ) Vaknat av att jag gråter Nej.
( ) Känt mig som ett får Haha, va?
(x) Haft läppstift Japp
(x) Har gråtit i någons närvaro Det har hänt några gånger.
( ) Älskar regn F..n heller!
(x) Önskat mig ett liv med en speciell person Mmm.
( ) Har slagit till någon så att personen tappade andan Jag brukar inte slåss.
(x) Har sprungit en kilometer utan uppehåll Väldigt många gånger. Men jag tycker inte om det.
( ) Har en studsmatta hemma Nej, men jag vill ha.
( ) Har sett en film mer än tjugo gånger Inte vad jag kan minnas.
( ) Kysser med öppna ögon Ibland säkert.
( ) Gillar att städa Haha...
( ) Har varit lunarnörd Nej, men jag har ett konto.
( ) Har gråtit av lycka Tror inte det.
( ) Har bra självförtroende Inte direkt.
( ) Tror att jorden går under snart Nej, men i en avlägsen framtid...
( ) Tror på gud Nej.
(x) Är en negativ jävel Ibland.
( ) Drömt att jag varit död Nää.
( ) Har aldrig druckit öl Ja, men jag tycker inte om det.
(x) Har en fobi Jag hatar ormar, precis som min mor.
( ) Trivs med min kropp Nej.
( ) Har ätit kattmat Vad äckligt.
(x) Är dålig på att säga nej Det händer, men inte så ofta.
( ) Har någon gång känt dödslängtan Nja...
(x) Avskyr matte Ja, sen högstadiet.
( ) Tycker om att spela piano Jag kan inte ens.
( ) Är en dagdrömmare Nej.
( ) Har varit på Hultsfredsfestivalen Inte på nån annan heller. Men skulle vilja.
( ) Är vegetarian Jag är för lat.
( ) Har tittat på stjärnorna med en varm känsla i bröstet Nope.
(x) Hade gosedjur som liten Ja, en del.
(x) Har förlorat en nära vän Ja.
( ) Ska flytta så snabbt som möjligt Mja, men det vore skönt med eget.
( ) Knaprar ofta alvedon Det är inte bra.
( ) Skriver dikter eller andra texter Jag är inte bra på sånt.
( ) Är emot abort Folk får göra som de vill.
( ) Borstar aldrig håret Jag har ju knappt nåt hår att borsta.
( ) Har/haft tandställning Jag har sluppit det.
( ) Faller nästan alltid för fel personer Det tror jag inte.
( ) Tycker om Britneys musik fastän du aldrig erkänner det Haha, verkligen inte!
( ) Äter godis på skoltoaletterna Går väl lika bra på hemtoaletten?
( ) Skulle kunna ge vad som helst för någonting/någon just nu Hmm... nej.
( ) Hatar mjölk Mjölk är gott.
(x) Har haft tungan i någons öra Hehe, ja.
(x) Har cuttat mig i fingret på ett papper och sagt JÄVLA F..TTA! Skurit heter det.
(x) Har gjort något ytterst pinsamt på fyllan Ja...
( ) Vet hur det är att tappa andan av någons skönhet Det har inte hänt mig ännu.
( ) Ser på Family Guy - Har aldrig fastnat för det.
( ) Har gått/ska gå på bal Nej.
( ) Tycker att alla som inte kan slåss är veklingar Varför skulle jag tycka det?
(x) Har snusat Provat några gånger.
(x) Har rökt En gång.
( ) Verkligen hatar att gå till tandläkaren Det var ett tag sen jag var hos en...
( ) Tycker att Jesus verkar varit en trevlig prick Vem?
( ) Har dansat på scen En gång i 6:an. Men det var obligatoriskt.
( ) Gillar att kasta folk i snön och snömula dom tills dom ber om nåd Nää.
(x) Vet hur det är att älska någon som är alltför långt borta - Japp.
(x) Älskar någons leende Finns många fina leenden.

Jisses... sjukt lång lista. Nån annan som orkar göra den?

 Veckans album vecka 3

Opeth - Ghost reveries

Svenska Opeths senaste studioalster Ghost reveries är grymt bra. De blandar som vanligt lugna partier/låtar med riktigt skönt mangel. Sångaren Mikael Åkerfeldts growl måste vara en av de bästa i världen, så underbart bra! Och det bästa är, att när han sjunger rent låter det lika fantastiskt. Hur många sångare inom metal kan stoltsera med det?

OpethGRLåtlista:

01 - Ghost of perdition
02 - The baying of the hounds
03 - Beneath the mire
04 - Atonement
05 - Reverie/Harlequin forest
06 - Hours of wealth
07 - The grand conjuration
08 - Isolation years










 Explorer

Skrev ju om att mycket ser helt fel ut i min design om man har Internet Explorer. Men nyss när jag tittade här hemma med Explorer så såg allt likadant ut som med Firefox. När jag kollade igår så var jag på jobbet och på den datorn finns inte det senaste Explorer (7 är det väl?), det är 6,nånting. Så jag orkar inte bry mig om att fixa till så att det ser bra ut med äldre versioner än 7. Inte är det väl så många som sitter med ett antikt Explorer?

Om nån nu gör det... och besöker min blogg, skriv gärna det i kommentarerna.

 Bojkotta Explorer!

Vad irriterad jag blir. Det är ju en massa grejer som ser helt fel ut i designen när man kollar med Internet Explorer. Varför ska det alltid vara så? Och varför kollade jag inte det igår precis när jag hade bytt? Allt såg bra ut i Firefox i alla fall. Ajaa... får kolla på det senare (läs: be nån hjälpa mig).

 Designbyte

Nu har jag fixat en ny desing på min blogg. Äntligen. Var så fruktansvärt trött på den gamla.
Det mesta lyckades jag faktiskt fixa själv, tack vare den här bloggen som jag hittade av en slump.

Nu är jag jättenöjd med utseendet igen, får se hur länge det håller i sig. Förhoppningsvis länge.

 Tung dag

Sista delen av gårdagen var inte bra. Ganska värdelös rättare sagt. Det började med att Djurgården spelade skitdåligt (i alla fall offensivt) de två sista perioderna mot Frölunda. Matchen slutade med en 0-3-förlust. Aldrig kul med sånt.
Sen var matchen slut så tidigt så jag trodde att jag skulle hinna med en tidigare buss än vanligt, så jag sprang hela vägen till tunnelbanan... för att upptäcka att nästa tåg kommer om sex minuter. Typiskt. Jag försökte med att ta spårvagnen bredvid som tar en lite annan väg, men den går dock inte ända fram till busstationen, hoppades att den skulle köra ikapp nåt tunnelbanetåg. Men det gjorde den såklart inte. Det slutade med att jag missade den tidigare bussen med bara tio minuter. Nästa gick om tjugo. Jag var trött och irriterad.
Till råga på allt kände jag lite obehag i magen. Men jag köpte en ProViva så jag slapp det efter en stund
i alla fall.

Dagens arbetspass var väldigt tungt, inte för att det var så extremt mycket att göra, utan för att jag var så himla trött och seg. Hade en ny kille som gick med mig hela dagen också (inskolning), och då kan man ju inte bara köra sitt eget race... man måste tänka på att förklara hur allt fungerar och så. Det tog lite extra
på krafterna.
Förhoppningsvis blir morgondagen lite lättare. Jag har i alla fall lite sovmorgon.

◊◊◊

Igår på matchen köpte jag en 50/50 lott. Ena hälften av lottintäkterna går till Djurgården Hockey och andra hälften till en ensam vinnare i publiken. Numret på vinstlotten blev 8824. Jag hade 8830. Varför ska jag alltid vara så nära? Precis som när jag spelade på Stryktipset senast. Då fick jag tolv rätt, tack vare att en match avgjordes med tio minuter kvar. Jag är hellre långt ifrån att vinna än jättenära.

◊◊◊

På bussen på väg hem idag fick jag världens nysattack, som kom från ingenstans. Jag lovar att jag nös minst 10 gånger på raken, skulle inte bli förvånad om nån sa att det var 15 gånger. Tur att det inte var så mycket folk runt mig i alla fall, det var tillräckligt pinsamt som det var.

 Dricker mjölk som en kalv

Igår gjorde mamma sin goda köttfärssoppa till middag. Det var länge sen sist, men det var lika gott som vanligt. Jag kommer ihåg när jag var mindre att jag alltid åt mig proppmätt när hon gjorde den, minst två stora tallrikar.

Ni svenskar tänker väl, "Köttfärssoppa...?". Det verkar inte existera i svenska kök, för jag har i alla fall aldrig stött på det nån annanstans än hemma... men det är gott.


◊◊◊

Min yngsta bror (13 år) måste vara en av de största mjölkdrickarna i Sverige. Seriöst, han dricker tre glas mjölk till varje måltid, minst! Han häller säkert i sig en liter om dagen. Alltid när man ska hälla upp mjölk åt sig själv så är mjölkburken tom. Hehe, jag och min andra bror brukar alltid skratta åt honom och retas (mest jag) lite, när vi sitter och äter. Igår t.ex. sa jag, "Han borde ha en egen mjölktunna här bakom sig...". Mamma bara skrattade. :)

◊◊◊

Det är löjligt mycket folk i tunnelbanan på vardagsmorgnar vid åttatiden. Och 90 procent är sjuklikt stressade, som i resten av Stockholm. Vissa låter ju inte ens folk stiga av tåget innan de rusar in! Stockholmarna måste födas med en stressgen, eller nåt.

◊◊◊

Ikväll är det hockey. Sillstryparna från Göteborg kommer på besök... ja, Frölunda heter de visst. Det blir nog en tuff match, som vanligt. Men jag hoppas att Djurgårdens IF lyckas sno åt sig de tre poängen som står på spel.
Måndag känns för övrigt inte som en hockeydag, det är ju inte så länge sen man började spela vissa matcher på måndagar. Den dagen som känns mest hockey är nog torsdag. Torsdagshockey har säkert funnits sen man började spela hockey i Sverige.

◊◊◊

Jaha, första gången man bloggar när man är på jobbet. Det kändes ju... annorlunda. Speciellt när man var tvungen att skriva om halva inlägget!

 Fult DVD-omslag

Jag såg DVD-omslaget till filmen Disturbia häromdagen... och vilken besvikelsen det var. Jag blev nästan lite förbannad faktiskt. Varför kunde de inte bara ha haft samma bild som postern? Den är grymt snygg.

Här nedan ser ni både omslaget och postern. Postern är den till vänster.

DisturbiaOmslag

Är det nån som håller med mig, eller är jag bara gnällig?

 Veckans album vecka 2

A Perfect Circle - Mer de Noms

A Perfect Circle är Maynard James Keenans (Tool) andra band, om de nu inte har lagt ner bandet. Verkade nästan som det när jag läste på Wikipedia...
Men hur som helst är det här ett bra album. Skön rock.

APCMerDeNomsLåtlista:

01 - The hollow
02 - Magdalena
03 - Rose
04 - Judith
05 - Orestes
06 - 3 libras
07 - Sleeping beauty
08 - Thomas
09 - Renholdër
10 - Thinking of you
11 - Breña
12 - Over






 Inga höjdarbetyg

SmileyFace Smiley Face

Filminfo: En ung skådespelerska äter av misstag upp sin rumskamrats brownies. Därefter blir dagen händelserik.

Kommentar: Vilken dynga! Verkligen inte vad jag förväntade mig. Jag förväntade mig humor... men skrattade inte en enda gång. Sämsta filmen som jag har sett på länge.


1Pusselbit






DeathSentenceDeath Sentence

Filminfo: Nick Hume förlorar sin son i ett blodigt gängrelaterat rån och söker hämnd vilket tvingar honom in i en spiral av fara både för hans familj och de som tog del i rånet.

Kommentar: Brutal och bitvis väldigt intensiv. Det märktes att det var en film av Saw-skaparna. Stämningen, de gråa miljöerna, musiken... det var väldigt likt.
När jag trodde (och hoppades) att filmen skulle vara slut, fortsatte den i cirka 25 minuter till, vilket sänker betyget lite. Det blev lite väl mycket under de minuterna, men en helt okej film. Snygg poster!

3Pusselbitar



BrothersSolomonThe Brothers Solomon

Filminfo: Ett par välmenande, men socialt handikappade bröder, gör allt för att finna sina partners och dessutom försöka göra dem med barn så fort som möjligt. Allt för att deras döende pappa ska kunna få uppleva ett barnbarn innan han lämnar jordelivet.

Kommentar: Helt hysterisk film! Och verkligen inte bara positivt menat. Vissa stunder blev man nästan irriterad för att det var för... överdrivet. Men den slipper ändå bottenbetyg, på grund av att den faktiskt lockade fram en del skratt.

2Pusselbitar






 Dagens: Audrey Tautou

AudreyTautou
Kolla bara på de ögonen...

 Trött

Igår var jag jättetrött... tisdagskvällen på jobbet var en sån där kväll som man bara ville slänga sökaren på golvet och hoppa på den. Det kändes som att den pep konstant. När jag slutade så hade jag tagit emot cirka 40 jobb. På tre och en halv timmar.
Det är sjukt mycket.
Sen på onsdagen var det också en ganska mycket att göra. Hela dagen, förutom nån timme på morgonen. Jag jobbade 7-16.
Igår var det lite lugnare, men eftersom att jag började sju och hade gått upp kvart över fem, så var det segt ändå.
Jag slocknade på bussen på väg hem, tur att man vaknade innan man skulle av...

Sen på kvällen var jag och spelade innebandy i ungefär två timmar, och efteråt bastade vi. Snacka om att jag var slut i kroppen när jag kom hem.

Jag gick och la mig strax innan tolv och klev upp strax efter elva. Över elva timmars sömn alltså, det var ganska skönt. Men på gränsen till för mycket.

Nu har jag en tredagars helg. Skönt. Ska se mycket film, minst tre idag och nån imorgon.

◊◊◊

Igår fick man se solen igen, det var ju ett kärt återseende. När såg man den sist?
När jag satt i bilen på väg hem från innebandyn hörde jag på radion att Stockholm hade sju soltimmar under hela december. Sju! Inte konstigt att man blir deprimerad. Fast Växjöborna (om jag minns rätt) hade det ännu värre, de hade bara 20 minuter sol under december. Jisses.

◊◊◊

Tre års sluten vård för dödsmisshandeln av Ricardo Campogiani. Okej...

◊◊◊

Nu har jag provat espressomaskinen två gånger. Gjorde en latte båda gångerna. Andra gången blev nog bäst, men det är inte jättebra ännu. Det är det där med den skummade mjölken som jag inte riktigt behärskar ännu. Men det blir väl bättre för varje gång, antar jag.

◊◊◊

Varför kan man inte ladda upp bild på bloggen för? Det blir bara "unknown error". Det är lite störande.

 Jag är en legend

IAmALegend I Am Legend

Filminfo: 2006 utvecklades KV-viruset, men det muterade okontrollerat och förvandlade människorna till blodtörstiga varelser. Tre år senare upptäcker forskaren Neville, som suttit i karantän och jobbat på ett botemedel, att han verkar vara den sista oinfekterade människan kvar.

Kommentar: I början var jag inte så intresserad av den här filmen. Men nu på sistone har jag tänkt, "Den där verkar ju bra. Jag vill se den!". Igår såg jag den och jag ångrag mig verkligen inte. Jag tycker att den var skitbra. Vad hemskt det skulle vara att leva som Smiths karaktär gör i filmen... och de infekterade människorna var riktigt obehagliga. När jag tänker på Will Smith tänker jag på humor, men han kan ju faktiskt göra seriösa roller också, det visar han inte minst här. Bra film!

4Pusselbitar

 Filmer att se fram emot

Igår listade filmkrönikören Andrew Bergström i gratistidningen Punkt SE tio filmer som han såg fram emot 2008. Jag kollade igenom alla filmers trailers (förutom två, som inte har nån) och här kommer mina kommentarer:

IronMan Iron Man - Trailer

Filminfo: Miljardären och vapentillverkaren Tony Stark konfronteras med sina forna synder efter att ha blivit skadad av ett av sina egna vapen. Utrustad med en högteknologisk skyddsdräkt blir han Iron Man och börjar bekämpa ondskan över hela världen.

Kommentar: Trailern till den här var mycket bra. Ser fram emot ännu en serietidningsfilm!








IndianaJones4Indiana Jones och kristalldödsskallens rike

Filminfo: Den fjärde (och sista?) filmen om arkeologen Henry Jones.

Kommentar: Snart kommer den fjärde filmen och jag har inte ens sett de tre första! Det kanske är dags nu?











10000BC10,000 B.C. - Trailer

Filminfo: En historia om en ung jägare som tar sin stam på en farlig resa över ett kargt landskap där de tvingas att kämpa mot sabeltandade tigrar och andra rovdjur. På resan upptäcker han en förlorad civilisation och tvingas att försöka rädda en kvinna han är förälskad i från en ondskefull krigsherre som anser sig äga henne.

Kommentar: Trailern var rätt maffig. Men kommer det att bli nåt mer än just maffigt? Eller blir bara ungefär som Emmerichs senaste film, The Day After Tomorrow, en massa specialeffekter utan ett vettigt manus?






DarkKnightThe Dark Knight - Trailer

Filminfo: Batman och James Gordon går ihop med Gothams nya åklagare, Harvey Dent, för att stoppa en psykotisk bankrånare känd som The Joker.

Kommentar: Trailern var sjukt bra. Och filmen lär också bli sjukt bra. Kanske till och med bättre än den förra filmen?









ThereWillBeBlood There Will Be Blood - Trailer

Filminfo: En berättelse om familjerelationer, girighet, religion och olja i sekelskiftets Texas, där allting kretsar kring en man och hans projekt i oljeindustrins barndom.

Kommentar: När man hör titeln på filmen tror man att det är en skräckfilm, men det är det verkligen inte. När jag trailern första gången tänkte jag, "Vad är det för skit?". Men igår när jag såg den igen tänkte jag istället, "Det här kan ju vara riktigt bra!". Speciellt Daniel Day-Lewis verkar göra en bra insats.







WallE Wall-E - Trailer


Filminfo: Hundratusentals robotar byggs för att rensa upp framtidens föroreningsdrabbade Jorden. När den överkonsumerande mänskliga populationen flyr planeten och bosätter sig ombord på Axion, en stor rymdfärja, och de slarvigt byggda robotarna faller isär, återstår snart bara en.

Kommentar: Den här har ju ingen "riktig" trailer ännu, så man kan väl inte säga så mycket om den. Men det är ju en Pixar-film... de har ju lyckats hyfsat förut.








IncredibleHulk The Incredible Hulk

Filminfo: Bruce Banner lever i skuggorna och söker överallt efter ett botemedel mot sitt tillstånd. Men krigshetsarna som gör allt för att kunna utnyttja hans krafter ger honom ingen ro, inte heller får han chansen att vara med kvinnan han älskar, Betty Ross. Den gode doktorn blir förföljd av The Abomination, en mardrömslik varelse av rent adrenalin och aggression vars krafter kan mätas med Hulks.

Kommentar: Den förra Hulken-filmen var väl inte direkt nån höjdare. Så det ska bli intressant att se hur den här blir. Edvard Norton ska spela Bruce Banner, bara det måste väl göra den här filmen mycket bättre?




Cloverfield Cloverfield - Trailer

Filminfo: En monsterattack drabbar New York och historien berättas utifrån en liten grupp människors perspektiv.

Kommentar: Den första trailern, när man inte ens visste vad filmen heter, var riktigt fet. Då tänkte jag, "Wow!". Får se vad det blir av det här.









Hellboy2Hellboy II - The Golden Army - Trailer

Filminfo: Den här gången får Hellboy och hans något udda team använda alla resurser de har till sitt förfogande för att bekämpa en grupp med rebelliska sagofigurer ledd av en skurkaktig prins. Han är son till kungen av skogsandarna, en grupp av monster som består av tomtar, troll, féer och alla andra väsen som kan tänkas härja i skogarna. Allting blir mer komplicerat när Hellboy och hans team inser att Abe Sapien och prinsen är ute efter samma prinsessa.

Kommentar: Den första filmen var helt okej underhållning... och trailern till den här såg ganska lovande ut.






JumperJumper - Trailer

Filminfo: En tonåring upptäcker att han kan teleportera sig från en plats till en annan. Han använder förmågan för att söka efter mannen han tror är ansvarig för sin mors död och han drar också uppmärksamheten mot NSA och en unge med samma krafter.

Kommentar: Den här verkar riktigt cool. Dessutom brukar Samuel L. Jackson alltid vara bra. Ska definitivt ses.








Den filmen som jag ser mest fram emot är nog The Dark Knight. Trailern är så fruktansvärt bra... och Jokern ser helt sjuk ut! Det måste bara bli en riktigt bra uppföljare till Batman Begins! Vilken, eller vilka, ser ni mest fram emot?

 Glömska och kyla

Imorse när jag hade vaknat och skulle börja fixa frukosten så var det nån som ringde. "Vem ringer nu?", tänkte jag. Min brorsa svarade och sen skrek han att det är till mig. Det var min styvpappa som ringde:

- Saknar du nåt?
- Eeh...
- Ditt busskort?
- Eeh... jaa, just det... hmm.


Då hade jag glömt mitt visitkortsetui (heter det väl?) i bilen igår när jag kom hem från bandyn. När jag åkte igår och la den där i facket på dörren så tänkte jag, "Glöm inte den här sen när du kommer hem!". Det är väl klart att jag gjorde det. Som tur var hade min andra bror en bussremsa som jag kunde låna, så jag kom till jobbet ändå.
Sen när jag skulle gå till bussen höll jag på att glömma min matlåda. Alltså, mitt närminne börjar redan svikta. Hur ska det bli om 30 år?

När jag till slut kom ut så möttes jag av värsta kylan. Fyf..n vad det var kallt! Och på vägen till busshållplatsen så är större delen väldigt öppen, inga träd eller så. Så om det blåser, som det så klart gjorde, så känns det som att det är minst 10 grader mindre (det heter mindre när det är minus) än vad det är. Brr!

Skulle det räcka med glömska och kyla den här morgonen? Nej, nej...
Vilka irritationsobjekt det kan finnas på bussar. Jisses! Jag försökte sova lite eftersom att jag var rätt trött, men det var inte det lättaste när man hade en smaskande tuggummituggare bakom sig och en gubbj..vel som harklade sig högt varannan minut! Vad irriterad jag var. Ja, ja... jag kunde ha bytt plats, men det orkade jag inte.
Inte världens bästa start på dagen det där...

◊◊◊

Skrev igår om att jag kanske skulle få ett vikariat på jobbet. Och idag fick jag veta att jag får det. Så nu är jag fast på sjukhuset fram till den 10:e juni.
Jag funderar på att slå på stort och köpa en TV, ny DVD och en hemmabio...

◊◊◊

Efter en liten svacka är jag på ganska bra humör nu. Jag antar att det var den där jul- och nyårshysterin som var en anledning till "depressionen". Har börjat tröttna lite nu... speciellt nyåret.
Ibland undrar man var man får energin från. Idag t.ex. gick arbetsdagen jättesnabbt, det är verkligen inte ofta det händer.

◊◊◊

Imorgon är det dagen som jag har längtat mer på än vad ett litet barn gör innnan julafton. Det är Djurgården - Luleå i hockey. Supporterklubben Järnkaminerna har storsatsat och det kommer att bli en 2700 man stor klack. Det är ungefär en tredjedel av hela arenan. Det kommer att bli helt sanslöst. Taket kommer att lyfta. Hoppas grabbarna på isen fixar tre poäng också. Då kan inte min lördag bli mycket bättre.

◊◊◊

Jag skulle skriva om nåt mer... men nu kan jag inte komma ihåg vad det var. Förbannade minne.

Nej, nu blir det sängen. God natt!

 Inte brat heller!

BratTest
Det trodde jag inte heller. Men jag skäms nästan ändå... 25 procent?!

 Veckans album vecka 1

Pink Floyd - Wish you were here

Kommentarer är egentligen överflödiga, men bara för att...
Det är Pink Floyd. Det är space rock. Det är mästerligt.

PinkF-WishYWHereLåtlista:

01 - Shine on you crazy diamond (Parts I-V)
02 - Welcome to the machine
03 - Have a cigar
04 - Wish you were here
05 - Shine on you crazy diamond (Parts VI-IX)












 Lista #12

Här är en liten lista över 2007...

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?

Jag började jobba på sjukhus.
Jag flyttade hem, efter att ha bott själv i ungefär nio månader.
Jag tatuerade mig.

Höll du några av dina nyårslöften?
Hade inga löften.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Näe.

Dog någon som stod dig nära?
Inte det heller.

Vilka länder besökte du?
Finland. Men dit åker jag ju varje år.

Är det något du saknar år 2007 som du vill ha år 2008?
Ett vettigt liv? Haha...

Vilket datum från år 2007 kommer du alltid att minnas?
Den 14:e november kommer jag nog att komma ihåg, då tatuerade jag mig för första gången. Finns säkert nåt mer datum som jag inte kommer på nu.

Vad var din största framgång 2007?
Det var väl när jag fick jobb, efter att ha gått arbetslös en tid.

Största misstaget?
Gjorde väl inga riktigt stora misstag, men små misstag gör man ju nästan dagligen.

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Inget allvarligt. Men i december kändes det som att jag var förkyld hela tiden.

Bästa köpet?
Det var nog min nya iPod.

Vad spenderade du mest pengar på?
Hmm... konserter och DVDs, tror jag.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Alla bra konserter och alla härliga Djurgårdssegrar i hockeyn.

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2007?
Jag är så dålig på att komma ihåg låttitlar överhuvudtaget så...

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare?
Det senare skulle jag tro.

Vad önskar du att du gjort mer?
Motionerat.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Ätit onyttiga saker.

Hur tillbringade du julen?
Hos pappa i Finland

Blev du kär i år?
Inte i nån person i alla fall.

Hur många one night stands?
Inga.

Favoritprogram på TV?
Många... men Californication var riktigt bra!

Bästa boken du läste i år?
Hmm, jag läste inte så många böcker. Det ska bli bättre 2008!

Största musikaliska upptäckten?
Väldigt många band, skulle ta för lång tid att skriva alla, så jag säger... Caliban!

Något du önskade dig och fick?
Fick alla 3-4 saker jag önskade mig i julklapp

Något du önskade dig men inte fick?
Jag blev inte ekonomiskt oberoende det här året heller.

Hur skulle du beskriva din stil år 2007?
Ingen aning. Kimsk?

 Skit

Vad irriterad jag blir på mig själv när jag sover för länge. Idag var klockan efter ett när jag gick upp, det hade jag inte planerat. Och varför gick och la mig vid nästan två!? Jag gick ju upp kvart över fem igår morse.
Alltid när jag sover så länge så blir jag konstig i huvudet och 9 gånger av 10 får jag också huvudvärk., som jag har nu. Jag måste bli bättre på att orka dra mig upp ur sängen när jag är ledig, och inte tänka, "Bara en liten stund till...". Vips, så har det gått två timmar.

◊◊◊

Varför envisas jag så ofta med att hålla mig när jag behöver gå på toaletten? Man ska ju gå så fort som möjligt, annars blir man så hård i magen, det borde jag ha lärt mig vid det här laget. Ibland väntar jag så länge så att jag glömmer bort det. Idag kändes det bokstavligen talat som att jag skulle spricka, värsta jag varit med om...

◊◊◊

Ska man verkligen skriva sånt där på en blogg? Vill folk veta sånt? Nåja... nu har jag skrivit det, så då får det vara kvar.

◊◊◊

I lördags började jag läsa Henning Mankells Villospår. Det är en av Wallander-böckerna. Jag har för övrigt alla och Villospår är väl den femte i ordningen som jag läser nu. Det är en sån där bok som man inte kan sluta läsa, det kände jag nästan direkt efter att jag hade börjat. Har läst ungefär 100 sidor nu, återkommer med betyg när jag har läst ut den.

◊◊◊

Nu ska jag nog börja laga mat, järpar med potatis och gräddsås. Helt okej vardagsmat.
Jag brukar få göra mat när jag är ledig på vardagar. Med all rätt, antar jag...

Ikväll tänkte jag spela innebandy. Jag brukar vara helt slut efter varje gång, men det är skönt att ta ut sig lite ibland. Det borde jag göra oftare. Funderar faktiskt på att börja träna på nåt gym, får se hur det går med de planerna.

På återseende...

 Nytt år

2008Eld

Då är jul och nyår över för den här gången.

Hela julhelgen tillbringade jag och min ena bror hos vår pappa som bor i Finland. Det var rätt länge sen vi var hos honom på julen, kommer faktiskt inte ihåg när det var sist. Helt okej jul var det. Lugn och skön... och en massa trevliga julklappar. Orkar inte (läs: kommer inte ihåg allt nu) skriva allt som jag fick, men jag fick bland annat:

En espressomaskin (Yey, nu kan jag göra egen latte!)
En Wassermaxx (Yey, nu kan jag göra mitt egna kolsyrade vatten!)
Simpsons säsong 7
50 euro (Vart tog de vägen?)
En pastakokbok
En ny rakapparat (Det var bra. Min gamla sjöng på sista versen, tror jag)

Jag är mycket nöjd, som vanligt kan jag väl tillägga. Känns nästan som att det var lite för mycket... men, jag ska inte klaga!

◊◊◊

Den 29:e december åkte jag hem igen. Anledningen till att jag inte stannade i Finland över nyårshelgen var att jag skulle jobba på nyårsafton (14-21.30). Och det här med nyårsafton... herregud, jag har tröttnat på den här nyårshysterin nu. Vad är grejen egentligen? Finns väl ändå större saker man kan fira. Och hur kul är det att inleda det nya året med att vara bakfull, som väldigt många gör? Nej, en lugn och skön hemmakväll tycker jag man ska ha. Sen vid tolvslaget kan man gå ut och titta på alla raketer. Faktiskt lite kul att se hur folk skjuter upp miljoner kronor upp i luften. Haha.

Men god fortsättning på er, era j..vlar! ;)

◊◊◊

Mitt vikariat gick ut den 20:e december. Idag fick jag veta att jag kanske får ett nytt, från nästa vecka till och med. Det är ju bra, då har man att göra i alla fall...

◊◊◊

Det brinnande 2008 längst upp i det här inlägget gjorde jag själv. Jag är så bra! Att jag hade en guide till hjälp behöver ni inte veta...

 Tatuering

Det här är ett tag sen nu... men jag har inte orkat skriva om det förrän nu, typ...

Den 14:e november tog Fredde på A'N'T min tatueringsoskuld... äntligen, kan man väl säga. Har velat göra det här i säkert fem år, minst, och nu blev det gjort! Yey.

När jag kom till studion vid sextiden så fick jag veta att han hade blivit lite försenad och att jag fick vänta lite...
...ungefär två timmar senare var han klar med kunden innan mig. Hehe, tur att man har bra tålamod.

Min tatuering är unik, det finns alltså ingen som har en exakt likadan. Han ritade först, utan nån mall eller nåt, en döskalle ungefär så som jag hade sagt att jag ville ha den. Sen fick jag se på hur det såg ut. Då hade han ritat en stor krona på den också, hehe... den tyckte jag inte om, men för att inte dissa honom för hårt sa jag, "Den kan du hoppa över...". :D
Efter det ritade han lite till, sen fick jag se igen och då såg det mycket bättre ut, så det var bara att sätta igång med nålarna!

När han började tatuera tänkte jag först, "Jaha... känns det inte mer än såhär?". Det var mest en sån där "irriterande" smärta. Men det skulle bli värre...
Efter 30-60 minuter började det kännas lite mer, men det var fortfarande ingen outhärdlig smärta. Men! När vi började närma oss två timmar började det kännas, och de sista 15 minuterna ville jag bara att han skulle vara klar. Jisses, vad öm jag var då. Det var skönt när han äntligen var klar sen.

Här är två bilder. Den första är dagen efter och den andra är tagen då den hade läkt helt.



Den är dock inte helt klar ännu. Jag har en tid den 12:e den här månaden. Då ska han snygga till den lite, detaljer och så...
Men jag är redan riktigt nöjd med den, och den blir ju knappast sämre efter "putsningen". Jag lär besöka Fredde flera gånger. :)

 Inte emo!

EmoTest
*Puh* Vilken tur... då slipper man bli stämplad! Eller hur, Punkie? ;)

 The Haunted

Fyra dagar innan julafton var det dags för tredje konserten på ganska kort tid. The Haunted från Göteborg kom till Klubben (Fryshuset), med By Night och Sparzanza som förband. Trodde först att jag hade gått fel när jag drygt en timme innan insläpp kom dit, det stod typ tre personer där. Gick runt och tittade om det var nån annan ingång först, men sen ställde jag mig vid de andra... och det var ju rätt. Var tvungen att börja prata lite med en av killarna, för att vara säker. :D
Tack vare att jag var nästan först i kön, kom jag längst fram vid staketet... det är
aldrig fel.

Sparzanzas musik var mer rock än metal, rätt skön sådan. By Night var däremot metal, rätt hårt var det också. Helt okej i mina öron. Bandmedlemmarna var rätt unga, i min ålder kanske? Jag tror att de kan bli bra om utvecklingskurvan fortsätter uppåt.
The Haunted var bra. Riktigt bra. Ångrar mig inte att jag till slut ändå köpte en biljett (två dagar innan, tror jag).
Jisses vad lika bröderna Björler är (Jonas, bas och Anders, gitarr). Såg f..n ingen skillnad på dem på scenen, förutom att den ena hade en bas och den andra en gitarr då. Sångaren Peter Dolving var riktig skön på scenen, blev många skratt i
mellansnacken. Hehe.

Blev lite besviken på att jag inte fick tag i nån setlist. Jag såg ju att det fanns minst en kvar på scenen och frågade både en vakt och sångaren om de kunde ge mig den, men de hörde väl inte...
Tog dock en bild på en setlist som en annan kille fick.

Lite bilder:

Sparzanza



By Night




The Haunted









 The Black Crusade

Två dagar efter Motörhead på Hovet var det dags för mera livemusik, den här gången åkte jag till Arenan (Fryshuset) då turnén The Black Crusade nått Stockholm. Fem band spelade, i den här ordningen:

Shadows Fall
Arch Enemy
DragonForce
Trivium
Machine Head.

Efter sista spelningen kunde jag konstatera att den här ordningen hade varit bättre:

DragonForce
Shadows Fall
Arch Enemy
Trivium
Machine Head

Ni kommer att förstå varför om ni fortsätter att läsa!

Shadows Fall. De var alltså först ut på scen och de fick bara spela 4-5 låtar. Helt okej uppvärmning. De är inte direkt mitt favoritband, men jag har lyssnat på de lite. Det jag kommer ihåg bäst från deras spelning var sångarens enorma dreads (bilder finns längre ner)!

Arch Enemy. Det här bandet däremot, är ett av mina favoritband. De var nog också de jag såg fram emot mest att se live. Äntligen skulle jag få se och höra Angela Gossow (sångerskan) live! De rivstartade direkt med en av de bästa låtarna från senaste albumet, och jäklar vilket tryck det blev i publiken. Jag höll på att ramla flera gånger.
Jag tror att de fick spela ungefär en halvtimme... och det var också en av anledningarna till att jag hellre hade sett de som tredje band, det hade inneburit längre speltid. Men jag hoppas att de gör en egen turne snart istället.

DragonForce. Den här akten var jag minst intresserad av och missade också säkert halva spelningen på grund av att jag stod och köade för en dricka. Power metal, som de spelar, är inte min favoritstil inom metal, och de var väl inte så jättebra heller. Förstår egentligen inte riktigt hur de hamnade i den här turnén...

Trivium. De här hade jag inga direkt förväntningar på innan, men jag tyckte dock att det skulle bli intressant att få se dem live. Och vilken show de gjorde! Mycket bättre än vad jag hade trott. Det lät riktigt bra och de hade mycket bra publikkontakt. De vill jag definitivt se igen!

Machine Head. Så till det sista (och största) bandet. Tyvärr hade en av originalgitarristerna hoppat av turnén då hans pappa hade gått bort. Men ersättarna (från kvällens andra band) gjorde ett bra jobb. Machine Head var också bäst under kvällen, och det hade jag också förväntat mig. Riktigt bra ös i vissa låtar!

Var riktigt nöjd efteråt när jag åkte hemåt. Självklart tog jag bilder...

Shadows Fall




Arch Enemy




DragonForce



Trivium





Machine Head








 Motörhead

Den 9:e december var jag på Hovet och såg Motörhead för första gången. Tänkte att man måste göra det innan Lemmy (Kilmister, sångare/basist) kastar in handduken. Man vet aldrig när det sker, han är ju 62 (!) nu. :)
Danskarna i D-A-D var förband. Hade inte hört dem alls innan och det var helt okej rock/hårdrock. Passade bra som uppvärmare åt Motörhead.

Lemmy, Phil (Campbell, gitarrist) och Mikkey (Dee, trummis) gjorde mig inte direkt besviken. De är väl skapligt rutinerade nu så de kan väl göra ett gigg i sömnen. :D
Riktigt snygg scenshow med enorma ljusriggar och feta eldkastare. I början när jag stod nästan längst fram vid scenen så kände man hettan från eldkloten som fyrades av... och jag stod kanske 15 meter ifrån dem. Tänk hur varmt det måste ha varit för dem på scenen, speciellt för trummisen som var bara några meter ifrån.

Tyvärr kunde jag inte ta så mycket bilder. När jag stod på ståplats så var det ett sånt fruktansvärt tryck, så jag hade ingen chans att ta upp kameran. Sen när jag hade gått upp på läktaren så tog jag inte så många, alla blev ju ändå nästan likadana. Men här är några i alla fall:

D-A-D




Motörhead




RSS 2.0