God kycklingrätt

Hittade ett recept som jag var tvungen att prova. Blev riktigt gott!

Kycklingfilé med örtig sås (4 portioner)

Du behöver:

4 kycklingfiléer
1 msk Maizena
6 msk kallt vatten
1 msk olja
Salt
1 vitlöksklyfta, finhackad
1/4 tsk svartpeppar
2 dl torrt vitt vin eller hönsbuljong
100 g skivade champinjoner
½ skivad purjolök
½ tsk torkad timjan
½ tsk paprikapulver


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda maizenan med vattnet. Blanda väl.

Hetta upp oljan i en teflonstekpanna på medelvärme. Salta kycklingfiléerna och stek dem ca 3 minuter på varje sida tills de är gyllene. Tillsätt vitlök och peppar och stek ytterligare en minut. Lägg kycklingen i en ugnsfast form.

Tillsätt vin eller buljong, champinjoner, purjolök, timjan och paprikapulver till stekpannan. Koka upp på hög värme och låt koka under omrörning i ca 5 minuter tills vätskan har reducerats till hälften.

Rör ner maizenablandningen i stekpannan och sjud tills såsen tjocknar ca 3 minuter. Smaka av med salt. Häll såsen över kycklingen. Täck med aluminiumfolie. Stek i ugnen tills kycklingen är genomstekt, ca 20 minuter.

Jag kokade ris till. Nästa gång ska jag dock göra mer sås, det blev lite för lite nu.



Postat av: Michelle

namnam!


| http://cocoelle.blogg.se/ |
| 2009-07-25 - 14:25:58 |

Postat av: Jesper

Hmm.. Värt att testa, låter gott! :P


| http://jesperninezero.webblogg.se/ |
| 2009-08-02 - 20:54:53 |

Kommentera här

Kära fjortisar!

Bespara mig era "Hej! Hur mår du idag? Kolla gärna min blogg på..."-kommentarer!

Allt annat är välkommet. :)


Ditt namn/alias:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress (visas ej):

Din hemsida/blogg:

Din kommentar:

RSS 2.0
Jigsaw -